WTOREK 2. 06. 2020
Temat: Dzieci na świecie
Witam wszystkich serdecznie w ten słoneczny poranek. Pozdrowienia przesyłam dla Was Kochani i już teraz zapraszam na zajęcia. “Dzieci świata”
1.Na początek piosenka o dzieciach mieszkających na innych kontynentach.
„Kolorowe dzieci”, aby jej posłuchać kliknijcie link: https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4.
2. Teraz zapraszam Was do obejrzenia filmu ,,Dzieci z różnych stron świata” https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20
Uważnie oglądajcie i słuchajcie, dostrzegajcie różnice i podobieństwa między ludźmi. Potem opowiedzcie mamie bądź tacie jakie cechy wyglądu i ubioru mają dzieci mieszkające w Afryce, Europie, Azji? Wymieńcie wspólnie różnice między przedstawionymi na nich dziećmi (kolor skóry, kształt oczu itd.). Odszukajcie cechy wspólne – dzieci mają oczy takiego samego koloru jak ja, są takiego samego wzrostu, mają na sobie element ubrania w tym samym kolorze.
3. Poproszę rodziców o przeczytanie wiersza W. Fabera ,,Dzieci świata”
W Afryce w szkole na lekcji,
Śmiała się dzieci gromada,
Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,
Że gdzieś na świeci śnieg pada.
A jego rówieśnik Eskimos,
Tez w szkole w chłodnej Grenlandii,
Nie uwierzył, że są na świecie
Gorące pustynie i palmy.
Afryki, ani Grenlandii
My także jak dotąd nie znamy,
A jednak wierzymy w lodowce,
W gorące pustynie, w banany.
I dzieciom z całego świata,
chcemy ręce uścisnąć mocno
i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,
jak i z nas samych wyrosną.
Rozmowa na temat wiersza:
– Z czego śmiały się dzieci afrykańskie i dlaczego?
– Gdzie mieszkają Eskimosi?
– O czym nie wiedziały eskimoskie dzieci?
– Co łączy dzieci na całym świecie?
4. Czy wiecie jak witają się na różnych kontynentach? Sprawdźmy czy tak potraficie? – zabawa „Powitanie”
– witamy się po japońsku – głęboki skłon ze złożonymi dłońmi na piersi
– witamy się jak Eskimosi – pocieranie się noskami
– po europejsku – podawanie dłoni i mówienie „Dzień dobry” – w różnych językach : „Guten Tag”, „Good Morning”.
5. Może teraz kilka zagadek? Oczywiście rodzic czyta zagadki a Wy zgadujecie o kim jest mowa:
– Gdy czas na łowy to igloo buduje, uczy swego synka, jak się poluje (Eskimos)
– Pałeczkami ryż zjada, legendy o smokach opowiada, ma skośne oczy i żółtą skórę, jego kraj otoczony jest Wielkim Murem (Chińczyk) – Indianie mówią o nas „Biała twarz”, zajrzyj do lusterka i już go masz! (Europejczyk)
– Na sawannie urządza polowanie, już z daleka słychać tam-tamów granie. (Afrykańczyk)
– Gdy świętuje, chodzi w pióropuszu, fajkę pokoju pali, by dodać sobie animuszu. (Indianin)
6. Oto kilka ciekawostek o waszych rówieśnikach.
Eskimosi żyją w rejonie Bieguna Północnego.Ubierają się w kurtki, spodnie uszyte z foczej skóry,
które doskonale chronią przed zimnem i wiatrem.Tam gdzie mieszkają Eskimosi,lody nie topnieją przez większą część roku,dlatego poruszają się oni głównie skuterami śnieżnymi saniami ciągniętymi przez psy.
Daleko na wschodzie Azji leży Japonia.
Nazywamy ją Krajem Kwitnącej Wiśni,
gdyż niemal w całym państwie możemy spotkać mnóstwo tych drzew.
Japonia zwana jest również
Krajem Wschodzącego Słońca.
Japończycy słyną na świecie z wielu
pięknych tradycji. W czasie świąt i uroczystości zakładają swoje
tradycyjne stroje – kimona, które przypominają szlafroki. Spotykając się na wspólnych posiłkach, klęczą wokół niskiego stołu,a jedząc potrawy z ryżu posługują się pałeczkami.
Afryka jest zamieszkana przez ludzi o różnym kolorze skóry. Mieszkańcami znacznej większości tego kontynentu jest ludność rasy
czarnej. Jest tam bardzo ciepło. W samym sercu afrykańskiej dżungli
mieszkają najmniejsi ludzie świata – Pigmeje.
Jako osoby dorosłe mają oni około 130 – 150 cm wzrostu.
Hawaje to piękny, obfity w zieleń kraj składający się z 8 wysp. Na wyspie Maui podczas znanego tańca hula tancerki- hawajki stroją się w różowe kwiaty. Mieszkańcy każdej wyspy mają inne kolory kwiatów. Taniec hula, piękne naszyjniki z kwiatów i granie na ukulele to jest to co najważniejsze w kulturze hawajskiej. Kuchnia hawajska to głównie owoce i ryby, pojawia się tam mięso baranina i wołowina. W tym klimacie ważne jest nawadnianie organizmu poprzez przygotowane koktajle i soki.
7. Kochani po takiej porcji wiadomości czas na zajęcia z w książką Tropiciele – wykonajcie zadanie na stronie 21 oraz narysujcie bądź wytnijcie z kolorowych papierów ,, Kolega, koleżankę z innego kraju…” Dzieci rysują kredkami pastelowymi wyobrażonego kolegę z innego kraju lub korzystają z proponowanych pomysłów.
Drogie Żabki to już koniec zajęć na dziś. Czekam na Wasze zdjęcia w pióropuszach, wykonane prace. Myślę, że pogoda pozwoli dziś na zabawę na podwórku.
Życzę miłego dnia 🙂 Dorota Marczak