CZWARTEK 4. 06. 2020

Temat: Gdy jest nam nudno.

Witamy was kochani . W tym tygodniu rozmawiamy o dzieciach z różnych stron świata. Dziś na początek poznamy Afrykę. Zwróćcie uwagę, że każde dziecko jest inne, ma inny kolor skóry, inny kształt oczu, inne fryzury i ubrania. Zapewniam was jednak, że pomimo tego że różnią się wyglądem, wszystkie kochają się bawić z kolegami i koleżankami tak jak Wy 😊

1.Posłuchajcie wiersza J. Tuwima „Murzynek Bambo“ klikając link https://www.youtube.com/watch?v=t_Jolf-l7TI

Murzynek Bambo w Unii nie mieszka - WP KsiążkiMurzynek Bambo w Afryce mieszka, czarną ma skórę ten nasz koleżka.
Uczy się pilnie przez całe ranki, ze swej murzyńskiej pierwszej czytanki.
A gdy do domu ze szkoły wraca, psoci figluje to jego praca.
Aż mama krzyczy Bambo łobuzie, a Bambo czarną nadyma buzię
Mama powiada napij się mleka a on na drzewo mamie ucieka,
Mama powiada choć do kąpieli, a on się boi, że się wybieli.
Lecz mama kocha swojego synka, bo dobry chłopak z tego murzynka.
Szkoda, że Bambo czarny wesoły, nie chodzi razem z nami do szkoły.

Zachęcam do nauczenia się tego wierszyka na pamięć  😊,
chętnie posłucham.

2. Rozmowa na temat wiersza:
– Kto jest bohaterem wiersza?
– Gdzie mieszka?
– Jaki ma kolor skóry?

Określanie cech charakterystycznych wyglądu – Afrykanina
( mieszkańca Afryki):  kolor skóry, włosy, ubiór.
Gwinea Bissau , Senegal , Gambia- Polinezja Atlantyku ...

Mieszkańcy Afryki ,mieszkają w lepiankach czyli budowlach mieszkalnych,
albo gospodarczych wykonanych z niewypalanej gliny, mułu.

Pierwszy raz na Czarnym Lądzie, czyli wywiad z WGW o wyprawie do ...

Spotkanie z egzotycznymi zwierzętami: lew, słoń podzielcie nazwy zwierząt
na sylaby, głoski,  przeliczcie ile jest sylab a ile głosek?

Lew | Zwierzęca Wiki | Fandom Przedszkole Miejskie Nr 17 - ZABAWY NA 12 MAJA

Zastanówcie się jakie jeszcze zwierzęta mogą zamieszkiwać Afrykę?

3. Zapraszam Was do wykonania “Afrykańskie spódniczki ”.
Wycinamy pasek z brystolu o długości równej obwodowi pasa dziecka.
Następnie tniemy bibułę na paski o szerokości np. 3 cm.
przyklejamy kolorowe paski bibuły do brystolu i spódniczka gotowa 🙂
Boberkowy World : Wszystkie dzieci nasze są!- Dzika Afryka ...

Na koniec możemy zatańczyć w naszych spódniczkach Afrykański taniec 🙂

4.Odwiedziliśmy już Afrykę a teraz zapraszamy WAS na Indiańską wyprawę, poznajcie kilka ciekawostek o życiu Indian:
Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.

5. Posłuchajcie opowieści czytanej przez rodzica i wykonujcie polecenia .
  Zdjęcia: Trezerwat tsutsina, Alberta, indianie 3, KANADA

Zabawa ,,W Indiańskiej Wiosce”

Dawno, dawno temu żyło sobie Indiańskie plemię Tiki-Taka. Indianie z tego plemienia mówili swoim własnym językiem, na przykład witali się tak:
(przykładamy prawą rękę do serca i odchylamy ją zataczając półkole, mówiąc: Wingapo! (czyt. łingapo) )
Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach, które nazywano tipi. ( łączymy rączki nad głowami )
W środku namiotów paliło się ogniska, przy których w mroźne wieczory można było ogrzać swoje ręce. ( wyciągamy ręce do środka, chcąc je ogrzać przy ognisku, pocierając dłonie)
Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia. Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie, obwieścił, że w wiosce kończą się zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie. Wszyscy Indianie zatem wyszli z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi. ( udajemy, że wsiadamy na konie; konie trochę się wiercą, ale na szczęście udaje się zapanować nad sytuacją)/.
Indianie żegnają się z rodziną( posyłamy w powietrzu całuski we wszystkie strony)
….i wyruszają na polowanie…( siadamy na podłodze i uderzamy dłońmi o kolana imitując dźwięk stukotu kopyt).
Uwaga! pokonujemy przeszkody! ( podnosimy ręce wysoko do góry),
jedziemy przez błoto ( lekko stukamy dłońmi o policzki,
potem przez szuwary ( pocieramy dłońmi o siebie)
… aż dotarli na miejsce! Zeskoczyli z koni i rozglądają się we wszystkie strony, gdzie czai się jakiś bizon. (Pokazujemy ruch zsiadania z konia i rozglądamy się dookoła/)
Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył, że coś przemknęło mu przed oczyma i wszyscy Indianie zaczęli po cichutku skradać się w tamtym kierunku. ( skradamy się w kierunku pokazanym przez rodzica kierunku)
Udało się znaleźli wielkie MANGO !
Teraz wszyscy wyciągają łuki, naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!(naśladujemy wykonywanie strzału z łuku)
W wiosce zapanowała wielka radość.( skaczemy z radości)

6. Zabawa logopedyczna dla zespołu Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy
Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami “młynek” na górze)
Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami “młynek” na dole)
Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami “młynek” z prawej strony)
Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami “młynek” z lewej strony)

7. Indianie żyli w zgodzie z naturą. Dużo czasu poświęcali na wsłuchiwanie się w głosy przyrody, a nawet potrafili wywołać deszcz wykonując odpowiedni taniec.
Taniec deszczu – w rytm indiańskiej muzyki , tańczymy taniec wywoływania deszczu. Tutaj już liczy się tylko wasza wyobraźnia).. Na sam koniec kładziemy się na podłodze, przykładamy ucho do podłogi nasłuchując przyjście deszczu a paluszkami stukamy o podłogę naśladując mżawkę. Ciekawe czy uda nam się wywołać deszcz .

7.Pokolorujcie rysunek Indian i zaprowadźcie ich do wioski  w książce Tropiciele cz.4  oraz wykonajcie zadanie na stronie 23 obustronnie.

8. Na zakończenie indiańska piosenka https://youtu.be/0KHMec9XCd0
Śpiewające Brzdące - Indiański Taniec - Piosenki dla dzieci - YouTube

Powodzenia 🙂  Dorota Marczak
————————————————————————————————————–
PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ   – zestaw ćwiczeń  🙂

Marsz po obwodzie koła ze swobodnym wymachiwaniem chusteczką.
Ćwiczenie z elementem rzutu i łapania.
Dziecko dłońmi ściska mocno chusteczkę, a następnie wyrzuca ją w górę jak najwyżej i łapie.
Ćwiczenie z krążeniem ramion.
Dziecko staje w rozkroku, plecy ma proste – łopatki ściągnięte. Trzymając chusteczkę w prawej dłoni, zatacza wyprostowaną ręką duże koło. Następnie przekłada chusteczkę do lewej dłoni i powta­rza ćwiczenie.
Ćwiczenie z elementem skłonu.
Dziecko chwyta chusteczkę oburącz, unosi ją wysoko nad głową, wykonuje skłony do boków, i przo­dem, do podłogi.
Ćwiczenie z elementem wymachu rękami.
Dziecko prawą ręką trzyma chusteczkę, lewą opiera na biodrze, plecy maj proste. Następnie wy­konuje duży wymach ręką, trzyma chusteczkę. Po kilku powtórzeniach, następuje zmiana ręki trzy­mającej chusteczkę.
Ćwiczenia z elementem przeskoku.
Dziecko kładzie chusteczkę na podłodze i przeskakuje przez nią obunóż: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Ćwiczenia rozciągające mięśnie klatki piersiowej.
Dziecko siedzi (siad ugięty), plecy ma wyprostowane. Jedną rękę ma wyciągniętą w górę, w skos, drugą rękę – w dół, w skos. W pierwszej ręce trzyma chusteczkę. Składa ręce na wysokości klatki piersiowej, gdzie następuje przekazanie chusteczki.Ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa.
Dziecko leży na brzuchu, nogi ma wyprostowane i złączone, głowę uniesioną, w rękach wyciągnię­tych do przodu trzyma chusteczkę. Stara się chwilę wytrzymać w tej pozycji, a następnie odpo­czywa.
Ćwiczenie stóp.
Dziecko stoi, przed nim leży chusteczka. Stara się złapać chusteczkę palcami stopy (naprzemiennie) i podrzucić do góry.
Ćwiczenie mięśni nóg.
Dziecko wysoko unosi kolana i stara się przełożyć chusteczkę raz pod prawym, raz pod lewym kolanem.
Ćwiczenia przeciw płaskostopiu.
Dziecko siedzi z rękami podpartymi z tyłu i podnosi chusteczkę palcami stóp.
Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec motyli.
Dziecko, słuchając utworu, swobodnie naśladuje motylka fruwającego po łące, porusza chusteczką. Kie­dy muzyka cichnie, rozkłada chusteczkę na podłodze, siada na niej (siad skrzyżny) i prostują plecy. Oddychaj swobodnie, wciągając powietrze nosem i wypuszczając buzią (naśladuje wąchanie kwiatów).

ZABAWY NA  POWIETRZU
Bawimy się w ulubione zabawy pamiętając o bezpieczeństwie. Możemy wykorzystać piłkę – rzut do celu, gra w piłkę nożną.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Pamiętam o zdrowym odżywianiu. Poznaję i próbuję różne zdrowe produkty. Pamiętam o myciu ząbków po każdym posiłku i o częstym myciu rąk.

MIŁEGO  DNIA   – M.  P.  🙂