WAKACYJNE PODRÓŻE. POZNAJEMY POJAZDY.

Witajcie Kochane Jeżyki!

Przyszedł nowy tydzień, a razem z mim kolejny temat kompleksowy pt. „Wakacyjne podróże”. Dziś poznamy różne środki transportu np. auto, samolot, pociąg itp.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

Lusterko dla dziecka. Drodzy Rodzice podajcie dziecku lusterko. Zademonstrujcie prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Język wyruszył na wakacje. Wsiadł do samochodu i mocno kręcił kierownicą (dziecko rysuje koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Zaczął padać deszcz, więc włączył wycieraczki (dziecko porusza językiem od jednego do drugiego kącika ust). Kiedy wyszło słońce, wysiadł z samochodu i przesiadł się do balonu, którym poleciał wysoko do góry (dziecko przesuwa język za górne zęby po wałku dziąsłowym). Ponieważ wiał dość silny wiatr, balon raz unosił się wysoko do góry, a raz opadał na ziemię (dziecko porusza językiem, na zmianę, raz do górnych, a raz do dolnych zębów). Język z zaciekawieniem przyglądał się, jak pięknie po niebie płynęły białe chmury (dziecko przesuwa język po podniebieniu, od zębów w stronę gardła). Postanowił wylądować na ziemi i zwiedzić najbliższą okolicę na rowerze (dziecko rysuje językiem koła między zębami a wargami), ale kiedy jechał, często musiał dzwonić dzwonkiem (dziecko mówi: dzyń, dzyń). Z radosnym uśmiechem na twarzy wrócił do swojego domu (dziecko szeroko rozciąga wargi).

Dziś poznamy różne środki transportu np. auto, samolot, pociąg itp.

Usiądźcie teraz wygodnie ponieważ mam dla Was zagadkę B. SzelągowskiejWakacje”.:

Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdza już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)

Wysłuchajcie teraz uważnie opowiadanie E. Stadmüller- Wakacje.Brak opisu.
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek.
– Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio.– Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie. – Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.Brak opisu.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo. – Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji.
Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
Zapoznamy się z różnymi środkami lokomocji, popatrzcie i spróbujcie je nazwać.
Brak opisu.
Na pewno każde z Was ma w domu jakieś pojazdy. Zgromadźcie różnego ro­dzaju pojazdy (zabawki), które ludziom służą do przemieszczania się, nazwijcie je, posegregujcie według rodzaju, koloru i wielkości.A teraz ułóżcie i odgadnijcie co się kryje na obrazkach.
https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/185565-prom-pasa%C5%BCerskihttps://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/239598-samolot1https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/pojazdy/243015-poci%C4%85g-pkp-intercity-pesa-dartJak myślicie – Dokąd można pojechać na wakacje?Wskażcie obrazek gdzie pojadą dzieci:

Kasia zobaczy: pole, krowę, konia, kurę. (wieś)

Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)

Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)

Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
Brak opisu.Góry, górale - wycieczka.jpgWieś - wieś.jpgBrak opisu.

Narysujcie kolorowy obrazek, który przedstawi miejsce, do którego Wy chcielibyście pojechać na wakacje, użyjcie kredek lub farb, pamiętajcie o słoneczku bo wakacje to słońce gorące! Skoro już wiecie gdzie chcielibyście pojechać na wakacje to teraz powiedzcie Co trzeba spakować do plecaka? Np.: lornetka, okulary przeciwsłoneczne, łopatka, wiaderko, lupa, notes, kredki, piłka, apteczka, aparat fotograficzny.


Praca plastyczna pt. „Auto”

Aby wykonać tą prace z dziećmi przygotuj:

  • kredki
  • kartka z bloku rysunkowego
  • mazaki
  • klej
  • papier kolorowy
  • nożyczki
  • rolki po papierze toaletowym
  • karton lub okładka z bloku
Auta to ciekawy pomysł na pracę plastyczną dla dzieci. Motywem może stać się wyścig lub ulubieni bohaterowie z filmu o Autach.
Przyjrzyjmy się najpierw autom ze zdjęcia poniżej:
Instrukcja wykonania:
  • Rolki papieru owijamy papierem kolorowym tworząc w ten sposób kolorowe autka. Możemy się pokusić nawet o wycięcie najpierw siedziska dla kierowcy, a później przykleić papier kolorowy tak, aby dziura w miejscu siedzenia pozostała.
  • Z kartonu wycinamy nożyczkami koła, a następnie z papieru kolorowego w czarnym kolorze koła trochę większe od tych z kartonu.
  • Przyklejamy koła do auta i gotowe. Jeśli chcemy możemy także zadbać o detale, jak na przykład numer wyścigowy.

Karty pracy, cz. 2, nr 56

Brak opisu.

Dziękuje za dzisiejszy dzień! Do zobaczenia jutro 🙂
Marta U.