PONIEDZIAŁEK 8. 06. 2020

Temat: Wakacje tuż,tuż… W górach.

Witajcie Kochani, zapewne wiecie, że już niedługo wakacje? W tym tygodniu będziemy o nich rozmawiać. Dziś odpoczywać będziemy w górach…

1.Na początek masażyk😊 .

,,Wędrówka” – masażyk. Rodzice recytują wiersz i wykonują rysunki na plecach:
Wędrujemy raźno w góry, (dzieci palcami obu rąk delikatnie stukają w plecy po obu stronach kręgosłupa od dołu do góry)
Pod nogami mamy chmury. (od dołu pleców do góry dzieci rysują pętle wzdłuż kręgosłupa)
W górze jasne słońce świeci, (w górnej części pleców dzieci rysują linie proste od kręgosłupa na zewnątrz)
Nad strumykiem idą dzieci. (dzieci delikatnie uderzają palcami po kręgosłupie od dolnej części pleców w górę)

2. „Polskie krajobrazy” – rozmowa z dziećmi na temat ,,Co to jest krajobraz” ?
Kiedy jesteśmy na spacerze możemy zobaczyć różne krajobrazy. Oto kilka zdjęć przedstawiających różne charakterystyczne elementy dla różnych typów krajobrazów. np. miasto a wieś.

Przedszkole BAJKA w Lubaszu

Zadaniem dzieci jest wskazanie ilustracji przedstawiających wieś i miasto.
Przedszkole BAJKA w Lubaszu

Dzieci starają się je nazwać, np. morze, góry, miasto, wieś. Następnie rodzic zadaje pytanie: Jakim słowem można określić te wszystkie widoki? Dzieci starają się udzielić odpowiedzi.                             KRAJOBRAZ

Przedszkole BAJKA w Lubaszu

3. Teraz poprosimy rodziców o przeczytanie wiersza Bożeny Formy                      – ważne, by rodzic odczytał także tytuł.

,,Co to jest krajobraz” Bożena Forma
To widok pól zbożem pokrytych,
zielonych łąk dookoła.
To szczyty wysokie,
skaliste i gładkie tafle jeziora.
To morza wzburzone fale,
plaże piaszczyste, szerokie.
Pagórki pokryte lasami,
szumiące rzeki głębokie.

Rozmowa na temat utworu:                                                                                        – Co to jest krajobraz?;
– Jakie krajobrazy widzimy na zdjęciach?;
– Który z nich to krajobraz górski?

4. Obejrzyjcie mapę Polski i odszukajcie góry. Pamiętajcie, że znajdują się na południu czyli szukajcie ich na dole mapy. 
Region, w którym mieszkam; Niziny Polski - swiatgeografii

Dzieci odszukują góry na mapie, określają miejsce ich położenia
(na dole mapy).  Dzieci odczytują nazwy pasm górskich:

Góry Polski: Karpaty, Sudety, Tatry.

5. Skoro jesteśmy już w górach poznajmy ich mieszkańców:

Tradycyjny strój góralskiStrój Górali Łąckich - szczegółowy opis, zdjęcia, ciekawostki

Ilustracje przedstawiające góralkę i górala w stroju codziennym, np. góral w wełnianym swetrze, portkach, kierpcach i kapeluszu.

Zwierzęta w górach. Odszukajcie świstaka, kozicę, niedźwiedzia brunatnego.

Tatry. Wiedzieliście, że te zwierzęta możemy spotkać na górskich ...

– Na koniec zadajemy pytanie dzieciom: Po czym poznamy, że na pewno jesteśmy w górach? (wysokie góry, specyficzna mowa – gwara, na targach ludzie w strojach góralskich sprzedający sery)
– Jak nazywajmy potocznie mieszkańców gór? (góral, góralka, baca – gospodarz).
– Jak nazywa się łąka w górach? (hala);
– Jak nazywa się wędzony ser owczy? (oscypek)
– W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?; obejrzyjcie film ,, Bezpieczne wakacje w górach” https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Przedszkole BAJKA w Lubaszu

6. A teraz czas na zadania: Sokole oko” – zabawa dydaktyczna do której wykorzystajcie książkę Tropiciele część 4  s 4.24. Odszukajcie takie same elementy.Druga zabawa: „Wszystko słyszę” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Czytanki na s. 76. Rodzic  układa w szeregu obrazki. Pierwsze głoski nazw obrazków powinny utworzyć słowa, np. kozica, hala, oscypek, baca, owce, barany. Zadaniem dzieci jest dokonanie syntezy pierwszych głosek nazw obrazków w każdym szeregu, a następnie ułożenie tych nazw z liter rozsypanki (W 45–47). Dzieci z liter lub sylab układają wyrazy. Każdy wyraz naklejają na osobnej, niewielkiej kartce. Trzecia zabawa: ,, Liczenie baranów” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ma 10 liczmanów, pudełko, liczby i znaki matematyczne ( nasza szafka). Mówi, że w zagrodzie jest 10 baranów – wkłada liczmany do pudełka, a dzieci je przeliczają. Następnie wyjmuje np. dwa, ale nie pokazuje dzieciom, ile zostało wyjętych. Rodzic układa działanie: 10 – 2. Dzieci mają za zadanie policzyć, ile jest baranów w zagrodzie. Kolejne działania na odejmowanie i dodawanie wykonują dzieci.

7. „W górach” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem Wyprawki na stronie 56. Proszę wypełnić kolorem kontury rysunku dowolną techniką – farbami, przy pomocy kredek, wyklejając kontury kawałkami kolorowego papieru itp.

Żegnamy Lato - WAKACYJNE prace plastyczne | Blondynki kreatywnie

Zima w górach - Prace plastyczne dla dzieci

Miłego dnia 🙂 Dorota Marczak


PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ  🙂

Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec z gazetami.
Dziecko stoi na rozłożonej gazecie. Kiedy rodzic włącza nagranie piosenki, wówczas dziecko musi w dowolny sposób zatańczyć na rozłożonej gazecie, nie schodząc poza nią. Kiedy nagranie jest zatrzymywa­ne, dziecko przybiera jak najbardziej dziwne pozy, nie wykraczając poza linię gazety. Zachęcam rodzica do włączenia się do zabawy, będzie wesoło  🙂

Zabawa ruchowo-naśladowcza Drzewa owocowe.
Dziecko naśladuje ruchem kolejne etapy sadzenia i wzrostu drzewa owocowego (omówione i pokazane przez R.). Najpierw naśladuje kopanie dołu łopatą, sadzenie sadzonki drzewa owocowego, podlewanie. Potem drzewo rośnie – powoli wstaje z przysiadu podpartego i wyciąga ręce w górę. Gdy na drzewie są już dojrzałe owoce, należy je zebrać do koszyka – dziecka naśladuje zrywanie jabłek z wysokich gałęzi.

Ćwiczenie wzmacniające poczucie własnej wartości – Lustro.
Dziecko stoi przed lustrem, tak aby była widoczna cała sylwetka. Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Rodzic może uzupełniać wypo­wiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy. Na koniec wypowiedzi rodzic mówi: Jesteś wspaniały i dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!

ZABAWY NA  POWIETRZU
Uświadamianie dzieciom znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia.
Ciepło – zimno.  Chowamy  zabawkę . Jeśli dziecko idzie w dobrym kierunku mówimy ciepło, jeśli w złym – zimno. Jeśli jest blisko, mówimy gorąco. Zabawę można powtórzyć kilka razy, zamienić się rolami  J

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Uczymy samodzielności w ubieraniu i zdejmowaniu ubrań wierzchnich, zwracamy uwagę na kolejność nakładania części garderoby i kolejność rozbierania po powrocie z zabaw na powietrzu.

MIŁEGO  DNIA   – M.  P.  🙂