PONIEDZIAŁEK 8. 06. 2020
Temat: Wakacje tuż,tuż… W górach.
Witajcie Kochani, zapewne wiecie, że już niedługo wakacje? W tym tygodniu będziemy o nich rozmawiać. Dziś odpoczywać będziemy w górach…
1.Na początek masażyk😊 .
,,Wędrówka” – masażyk. Rodzice recytują wiersz i wykonują rysunki na plecach:
Wędrujemy raźno w góry, (dzieci palcami obu rąk delikatnie stukają w plecy po obu stronach kręgosłupa od dołu do góry)
Pod nogami mamy chmury. (od dołu pleców do góry dzieci rysują pętle wzdłuż kręgosłupa)
W górze jasne słońce świeci, (w górnej części pleców dzieci rysują linie proste od kręgosłupa na zewnątrz)
Nad strumykiem idą dzieci. (dzieci delikatnie uderzają palcami po kręgosłupie od dolnej części pleców w górę)
2. „Polskie krajobrazy” – rozmowa z dziećmi na temat ,,Co to jest krajobraz” ?
Kiedy jesteśmy na spacerze możemy zobaczyć różne krajobrazy. Oto kilka zdjęć przedstawiających różne charakterystyczne elementy dla różnych typów krajobrazów. np. miasto a wieś.
Zadaniem dzieci jest wskazanie ilustracji przedstawiających wieś i miasto.
Dzieci starają się je nazwać, np. morze, góry, miasto, wieś. Następnie rodzic zadaje pytanie: Jakim słowem można określić te wszystkie widoki? Dzieci starają się udzielić odpowiedzi. KRAJOBRAZ
3. Teraz poprosimy rodziców o przeczytanie wiersza Bożeny Formy – ważne, by rodzic odczytał także tytuł.
,,Co to jest krajobraz” Bożena Forma
To widok pól zbożem pokrytych,
zielonych łąk dookoła.
To szczyty wysokie,
skaliste i gładkie tafle jeziora.
To morza wzburzone fale,
plaże piaszczyste, szerokie.
Pagórki pokryte lasami,
szumiące rzeki głębokie.
Rozmowa na temat utworu: – Co to jest krajobraz?;
– Jakie krajobrazy widzimy na zdjęciach?;
– Który z nich to krajobraz górski?
4. Obejrzyjcie mapę Polski i odszukajcie góry. Pamiętajcie, że znajdują się na południu czyli szukajcie ich na dole mapy.
Dzieci odszukują góry na mapie, określają miejsce ich położenia
(na dole mapy). Dzieci odczytują nazwy pasm górskich:
Góry Polski: Karpaty, Sudety, Tatry.
5. Skoro jesteśmy już w górach poznajmy ich mieszkańców:
Ilustracje przedstawiające góralkę i górala w stroju codziennym, np. góral w wełnianym swetrze, portkach, kierpcach i kapeluszu.
Zwierzęta w górach. Odszukajcie świstaka, kozicę, niedźwiedzia brunatnego.
– Na koniec zadajemy pytanie dzieciom: Po czym poznamy, że na pewno jesteśmy w górach? (wysokie góry, specyficzna mowa – gwara, na targach ludzie w strojach góralskich sprzedający sery)
– Jak nazywajmy potocznie mieszkańców gór? (góral, góralka, baca – gospodarz).
– Jak nazywa się łąka w górach? (hala);
– Jak nazywa się wędzony ser owczy? (oscypek)
– W jaki sposób można w górach spędzać wakacje, co można robić?; obejrzyjcie film ,, Bezpieczne wakacje w górach” https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio
6. A teraz czas na zadania: Sokole oko” – zabawa dydaktyczna do której wykorzystajcie książkę Tropiciele część 4 s 4.24. Odszukajcie takie same elementy.Druga zabawa: „Wszystko słyszę” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem Czytanki na s. 76. Rodzic układa w szeregu obrazki. Pierwsze głoski nazw obrazków powinny utworzyć słowa, np. kozica, hala, oscypek, baca, owce, barany. Zadaniem dzieci jest dokonanie syntezy pierwszych głosek nazw obrazków w każdym szeregu, a następnie ułożenie tych nazw z liter rozsypanki (W 45–47). Dzieci z liter lub sylab układają wyrazy. Każdy wyraz naklejają na osobnej, niewielkiej kartce. Trzecia zabawa: ,, Liczenie baranów” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ma 10 liczmanów, pudełko, liczby i znaki matematyczne ( nasza szafka). Mówi, że w zagrodzie jest 10 baranów – wkłada liczmany do pudełka, a dzieci je przeliczają. Następnie wyjmuje np. dwa, ale nie pokazuje dzieciom, ile zostało wyjętych. Rodzic układa działanie: 10 – 2. Dzieci mają za zadanie policzyć, ile jest baranów w zagrodzie. Kolejne działania na odejmowanie i dodawanie wykonują dzieci.
7. „W górach” – zabawa plastyczna z wykorzystaniem Wyprawki na stronie 56. Proszę wypełnić kolorem kontury rysunku dowolną techniką – farbami, przy pomocy kredek, wyklejając kontury kawałkami kolorowego papieru itp.
Miłego dnia 🙂 Dorota Marczak
PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Zabawa muzyczno-ruchowa Taniec z gazetami.
Dziecko stoi na rozłożonej gazecie. Kiedy rodzic włącza nagranie piosenki, wówczas dziecko musi w dowolny sposób zatańczyć na rozłożonej gazecie, nie schodząc poza nią. Kiedy nagranie jest zatrzymywane, dziecko przybiera jak najbardziej dziwne pozy, nie wykraczając poza linię gazety. Zachęcam rodzica do włączenia się do zabawy, będzie wesoło 🙂
Zabawa ruchowo-naśladowcza Drzewa owocowe.
Dziecko naśladuje ruchem kolejne etapy sadzenia i wzrostu drzewa owocowego (omówione i pokazane przez R.). Najpierw naśladuje kopanie dołu łopatą, sadzenie sadzonki drzewa owocowego, podlewanie. Potem drzewo rośnie – powoli wstaje z przysiadu podpartego i wyciąga ręce w górę. Gdy na drzewie są już dojrzałe owoce, należy je zebrać do koszyka – dziecka naśladuje zrywanie jabłek z wysokich gałęzi.
Ćwiczenie wzmacniające poczucie własnej wartości – Lustro.
Dziecko stoi przed lustrem, tak aby była widoczna cała sylwetka. Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Rodzic może uzupełniać wypowiedź dziecka, wskazując tylko pozytywne cechy. Na koniec wypowiedzi rodzic mówi: Jesteś wspaniały i dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!
ZABAWY NA POWIETRZU
Uświadamianie dzieciom znaczenia świeżego powietrza dla zdrowia.
Ciepło – zimno. Chowamy zabawkę . Jeśli dziecko idzie w dobrym kierunku mówimy ciepło, jeśli w złym – zimno. Jeśli jest blisko, mówimy gorąco. Zabawę można powtórzyć kilka razy, zamienić się rolami J
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Uczymy samodzielności w ubieraniu i zdejmowaniu ubrań wierzchnich, zwracamy uwagę na kolejność nakładania części garderoby i kolejność rozbierania po powrocie z zabaw na powietrzu.
MIŁEGO DNIA – M. P. 🙂