POŻEGNANIA NADSZEDŁ CZAS. WAKACYJNE WĘDRÓWKI.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Lusterko dla dziecka. Rodzic podaje dziecku lusterko. Demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kilkakrotnie.

Język przyjechał na wakacje nad morze. Bardzo się zdziwił, gdyż po raz pierwszy w życiu je zobaczył (dziecko wysuwa wargi do przodu: oooo). Nie spodziewał się, że jest takie duże (dziecko wysuwa język do góry, w stronę nosa, a potem do dołu, w stronę brody) i takie szerokie (dziecko przesuwa język od jednego do drugiego kącika ust). Wskoczył do wody i przeskakiwał przez fale (dziecko przesuwa język od górnych do dolnych zębów). Zobaczył wśród nich pływające rybki (dziecko wysuwa wargi mocno do przodu). Potem rozłożył sobie kocyk (dziecko wędruje językiem po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła) i leżał nieruchomo (dziecko kładzie język na dole jamy ustnej, czubek i boki języka dotykają dolnych zębów). Później poszedł grać w siatkówkę plażową (dziecko odbija czubek języka w różnych miejscach od podniebienia).

Wysłuchajcie teraz wiersz A. Widzowskiej – Wakacje.

Dziecko siada na dywanie. Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza.

Kiedy nam buzie ogrzewa lato,

czas na przygody z mamą i tatą.

Czekają góry, pachnące łąki

morze i plaża, konie, biedronki!

Gdy my będziemy się pluskać w rzekach,

przedszkole na nas grzecznie poczeka,

odpoczną w ciszy lalki, zabawki,

dwie karuzele, miś i huśtawki.

Chętnie wrócimy do naszej pani

z wakacyjnymi opowieściami

o sarnach w lesie, o rybkach w morzu

i ptasich gniazdkach ukrytych w zbożu.

Będziemy liczyć białe muszelki,

poznamy nowe, ważne literki,

a ten, kto butów sam nie sznuruje,

w mig się nauczy! Ja już sznuruję!

Brak opisu.Brak opisu.

Rozmowa kierowana na podstawie wiersza. Rodzic zadaje pytania:

– Co robili Ada i Olek z rodzicami w górach?

– Co robili Ada i Olek z rodzicami nad morzem?

– Dokąd możemy pojechać na wakacje?

– Co się będzie działo w przedszkolu, kiedy my wyjedziemy na wakacje?

– Czego możemy się nauczyć w czasie wakacji?

– Czego nauczyliście się w tym roku w przedszkolu?


Zabawa ortofoniczna – Wakacyjna wycieczka.

Rodzic opowiada krótką historię o wakacyjnej wyprawie Ady i Olka. Dziecko unosi do góry obrazki misia, jabłka i gruszki w trakcie opowiadania. Przed wysłuchaniem opowiadania dziecko wspólnie z rodzicem ustala, jakie odgłosy wydają: samochód (sz, sz, sz), pociąg (tu, tu, tu), rzeka (plum, plum, plum), ptaki (fiu, fiu, fiu), osa (bzz, bzz, bzz), dzieci (ha, ha, ha), krowa (mu, mu, mu). W trakcie opowiadania dziecko naśladuje te odgłosy.

Pewnego letniego wieczoru Ada i Olek wraz z rodzicami ustalili, że następnego dnia wybiorą się na wycieczkę rowerową za miasto. Ada aż podskoczyła z radości i od razu pobiegła spakować swój mały, podręczny plecaczek. Włożyła do niego okrągłe jabłuszko, soczystą gruszkę i swojego małego pluszowego misia. Następnego poranka nie trzeba było długo budzić dzieci, bo już z samego rana Olek był gotowy do drogi, a razem z nim Ada i jej mały podręczny plecaczek, a w nim: okrągłe jabłuszko, soczysta gruszka i mały pluszowy miś. Tata wystawił rowery, mama przygotowała kanapki i picie, a dzieci założyły kaski ochronne na głowy, i wszyscy ruszyli w drogę. A wraz z nimi mały pluszowy miś, okrągłe jabłuszko i soczysta gruszka. Początkowo jechali ścieżką rowerową przez miasto wzdłuż ruchliwej ulicy. Słychać było szum przejeżdżających samochodów (sz, sz, sz). Zatrzymali się przy przejeździe kolejowym, ponieważ szlaban był zamknięty i właśnie przejeżdżał pociąg (tu, tu, tu). Pojechali dalej wzdłuż rzeki (plum, plum, plum), coraz bardziej oddalając się od zabudowań. Z daleka widać było pole, na którym pasły się krowy (mu, mu, mu). Dalej rozciągała się łąka, przy której rodzina zrobiła sobie postój. Tata rozłożył koc, mama wyjęła kanapki i picie, a Ada wyjęła z plecaka małego pluszowego misia, okrągłe jabłko i soczystą gruszkę. W oddali słychać było śpiew ptaków (fiu, fiu, fiu) i bzyczenie os (bzz, bzz, bzz). Ada zjadła soczystą gruszkę, a okrągłe jabłko oddała Olkowi. Potem spakowała misia do plecaka i całą czwórką wrócili do domu. Miło było spędzać czas z rodzicami, ale trochę już tęsknili za radosnymi okrzykami swoich koleżanek i kolegów w przedszkolu (ha, ha, ha).

Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej – Lody.

Śmietankowe, owocowe…

Doskonałe dla ochłody.

Kiedy upał jest na dworze,

każdy lubi lizać… (lody)

Potraficie określić smak lodów po kolorze? Dopasujcie kolory kulek do obrazków przedstawiających składniki z których powstały i określcie smak otrzymanych lodów.

Brak opisu.

Zachęcam Was do wspólnego wykonania pomarańczowych lodów sorbetowych.

Soki pomarańczowe (jeśli lubicie inne soki możecie wybrać np. truskawkowy sok- Brak opisu.ważne by był on w 100% naturalny), dla dziecka: mały kubeczek jednorazowy lub foremka do lodów, patyczek. Dziecko nalewa do kubeczka sok, starając się go nie rozlać. Rodzic wstawia kubeczek do lodówki. Po około 30 minutach, kiedy sok już lekko się zmrozi, rodzic wyjmuje kubeczek, a dziecko wkłada do niego patyczek. Rodzic znów wstawia go do zamrażarki na 2 lub 3 godziny.

Praca plastyczna pt. “Lody” (źródło: Dzieciaki w domu)

  • płatki kosmetyczne,Brak opisu.
  • farby,
  • woda,
  • pipetki,
  • kolorowy papier techniczny,
  • brązowa pianka lub brystol,
  • nożyczki,
  • brokat oraz kamyki i inne ozdoby do dekoracji

Przygotowanie naszych lodów to wieloetapowa praca.

  1. Brak opisu.Najpierw trzeba zabarwić waciki, które będą naszymi kulkami lodów. Wystarczy odrobinę farby rozcieńczyć wodą, a następnie taką miksturą polewać waciki. Zabawa w wylewanie kolorowej wody pipetką napewno bardzo spodoba się dziecku.
  2. Brak opisu.Tak przygotowane waciki trzeba wysuszyć. Najlepiej jest to zrobić na słońcu, wystarczy wystawić na balkon na 2/3 godziny  i gotowe.
  3. W międzyczasie można przygotować pozostałe Brak opisu.
    elementy. Z pianki wycinamy rożki (wafelki) i naklejamy na kolorowe kartki.
  4. Potem nakładamy już tylko lody i dekorujemy według
    smaku 🙂

DODATKOWE KARTY PRACY

Letnie sudoku

Sudoku obrazowe z atrybutami lata. Zabawa polega na umieszczeniu brakujących obrazków tak, by nie powtarzały się w pionie i poziomie.

letnie sudoku

Brak opisu.

Brak opisu.Brak opisu.Brak opisu.
źródło: Przedszkolankowo

Lodowa uczta- jedzenie lodów sorbetowych.

Rodzic wyjmuje wcześniej przygotowane lody z zamrażarki i pozostawia je na chwilę. Aby lody łatwiej wyszły w całości z kubeczka, można je zanurzyć w ciepłej wodzie. Dziecko (po podwieczorku) je lody, dzieli się swoimi spostrzeżeniami na temat ich smaku. Ocenia, czy trudno było je wykonać.

Dziękuje za dzisiejszy dzień! Do zobaczenia jutro!!!
Marta U.

————————————————————————–

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ  🙂

Ćwiczenia ortofoniczne Pojazdy.
Rodzic wymienia nazwy pojazdów:  rower, samolot, pociąg, żaglówkę, samochód.
Dziecko naśladuje ruchem jego sposób poruszania się i wydawane odgłosy: dzwonek roweru (dzyń, dzyń), samolot (szszsz), pociąg (puf, puf), żaglówka (plum, plum), samochód (ti, tit).

Skoki przez linkę. Ta zabawa bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci 3-4 letnich – na wysokości 25–30 cm, dla starszych wyżej, (jeśli nie mamy linki można na podłodze ułożyć wałek z kocyka).

Zabawa paluszkowa Idzie, idzie jeż…
Podczas tej zabawy dziecko rozwija drobne ruchy rąk.
Mówimy i pokazujemy:
Idzie, idzie jeż, ten przedziwny zwierz – palcami obu rąk naśladujemy drobne ruchy chodzenia,
Nóżkami tup, tup       –   palcami obu rąk stukamy w podłogę,
i pod listek – siup!     – obie dłonie nakładamy na siebie, jedna pod drugą.

ZABAWY NA  POWIETRZU
Ukryjcie na podwórku jakąś zabawkę. Aby pomóc dziecku odnaleźć schowany przedmiot, możecie użyć sformułowań typu: idź dwa kroki do przodu, pięć kroków w stronę płotu, obróć się w stronę domu, itp.
Przebywamy na powietrzu, dziecko bawi się swobodnie.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
 Uczymy dziecko samodzielnego ubierania się: przewijania spodni, sweterka na prawą stronę, zakładania papci i bucików na odpowiednią nogę.

MIŁEGO  DNIA   – M. P.  🙂