WTOREK, 16.06.2020r.
Temat dnia: Burza.
Dzień dobry Motylki 🙂
Dziś zaczynamy od małej zagadki:
Kiedy błyska, kiedy ulewa,
kiedy wicher łamie drzewa,
to jest znak, że idzie duża,
wielka, straszna, groźna….(burza).
Pogoda przez ostatnie dni nas rozpieszcza. W sobotę nawet mogliśmy usłyszeć i zobaczyć przez chwilę pewne zjawisko. Były błyski i grzmoty, a jak błyski i grzmoty to inaczej BURZA. Co możesz o niej powiedzieć? Boisz się jej?
Zapraszam Was najpierw do małego doświadczenia pt. „Skąd się bierze burza?“. Poproście Rodziców o pomoc w jego przeprowadzeniu. W tym celu będziemy potrzebować przedmioty takie jak: szklankę, blaszane denko (pokrywka puszki), balonik, kawałek wełnianej tkaniny. Wykonanie: 1. Na suchej szklance umieszczamy blaszane denko. 2. Nadmuchujemy balonik. 3. Pocieramy energicznie balonik wełnianą szmatką i kładziemy go na denku. 4. Zbliżamy palec do brzegu blachy. Możesz spróbować sam zrobić takie doświadczenie, ale pod nadzorem osoby dorosłej. „Co zauważyliście (przepływ prądu)?”. „Jak to wytłumaczyć?”. Rodzic dopowiada: w wyniku pocierania balonika wytworzyły się ładunki elektryczne (prąd) i przeskoczyła iskra, którą można porównać do małej błyskawicy.
https://www.youtube.com/watch?v=eyLKBakvNW4
Spróbujcie wspólnie z Rodzicami porozmawiać o burzy. Omówcie jakie zjawiska zapowiadają burzę? Jak myślisz jak należy zachować się w czasie burzy? Co należy zrobić, gdy burza zaskoczy nas poza domem (schronić się w bezpiecznym miejscu, pod dachem, w sklepie…)? Co to jest piorun/błyskawica (wyładowanie elektryczne to ogromna iskra elektryczna, która pojawia się na niebie)? Gdzie należy się schronić przed burzą (w budynku, w jaskini, w aucie itp.)? Jak należy zachować się podczas burzy w domu (pozamykać okna, wyłączyć: telewizor, komputer, radio, nie rozmawiać przez telefon stacjonarny ani komórkowy, ponieważ uderzenie pioruna w urządzenie elektryczne lub telekomunikacyjne może spowodować porażenie)? Co chroni budynki przed uderzeniem pioruna (piorunochron)? Wyjaśnienie: piorunochron to specjalna instalacja, urządzenie montowane na dachu, które zabezpiecza budynki. Gdzie jest niebezpiecznie podczas burzy? Czego należy unikać (nie wolno chować się pod pojedynczymi drzewami, nie wolno stać w wodzie itp.)?
Na koniec możecie sobie obejrzeć bajkę z serii Tupcio Chrupcio pt. „Strach przed burzą” https://www.youtube.com/watch?v=a8w_7eCq7pU
W wolnej chwili możesz pokolorować obrazek 🙂
Miłego dnia, A.G. 🙂
PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Zabawa bieżna Parking dla autobusów.
Rodzic wyklaskuje szybki rytm, dziecko (kierowca autobusu) z kierownicą w ręku biega po pokoju. Gdy R. zmienia tempo na bardziej miarowe i coraz wolniejsze, dziecko zatrzymuje się i, idąc tyłem, parkuje tak, by stanąć pod ścianą. Dziecko podczas biegu naśladuje głos silnika samochodowego i odgłos klaksonu, a podczas parkowania wydaje krótkie dźwięki: pii, pii, pii, by dać sygnał innym kierowcom i uniknąć stłuczki.
Zabawa matematyczna Liczymy.
Pięć przedmiotów różnej wielkości – starsze dzieci więcej.
Rodzic rozkłada przedmioty. Prosi, aby dziecko opisało ich wygląd i ułożyło je od najmniejszego do największego. Dziecko liczy je od prawej strony i od lewej strony. Ustalamy, że bez względu na kierunek liczenia jest ich tyle samo.
Zabawa w kolorki
W pokoju mamy różne kolorowe przedmioty. Dziecko skacze po pokoju. Na sygnał musi dotknąć przedmiotu w wypowiedzianym przez rodzica kolorze, opowiedzieć o nim. Zabawę powtarzamy z różnymi kolorkami.
ZABAWY NA POWIETRZU
Tor przeszkód z wykorzystaniem sprzętu znajdującego się w ogrodzie.
Rodzic pokazuje, jak należy pokonać tor przeszkód, a dziecko naśladuje go, starając się: przebiec slalomem między drzewami, przejść między szczeblami leżącej drabinki, wejść na niską ławeczkę, przeskoczyć pomiędzy kamykami ułożonymi na ziemi.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Przypominamy dziecku o sprzątaniu zabawek po zakończonej zabawie.
Ćwiczenie umiejętności rozpinania oraz zapinania guzików, rzepów i innych zapięć.
MIŁEGO DNIA – M. P. 🙂
ZABAWY Z ANGIELSKIM 🙂
Hello Children! W tym tygodniu zapraszam Was do poznania słówek związanych z tematyką wakacji 🙂 ze względu na nauczanie zdalne i to, że nie możemy się jeszcze spotkać w przedszkolu, wiele z Was myśli, że już mamy wakacje.. jeszcze nie, ale……już bardzo blisko ;))
SŁOWNICTWO DO NAUKI:
Lawn chair – leżak
Beach ball – piłka plażowa
Sun – słońce
Ice cream – lody
Campfire – ognisko
Mosquito – komar
Spróbujmy dziś zabawić się w zabawę Hot or cold?, czyli ciepło czy zimno? Zabawa polega na tym, że jedna osoba chowa karty obrazkowe ze słownictwem do nauki, natomiast druga próbuje ją odnaleźć. Kiedy zbliża się do karty, osoba chowająca kartę powtarza Hot!, a gdy jest od niej daleko, to Cold! Po znalezieniu wypowiada w języku angielskim odszukane słówko 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=UQfvAlmr5g0
Bye, bye :)) W razie pytan, bądź trudności – służę pomocą :). A.G.