LASCo nam daje las? - YouTube

Witam Was w ostatnim tygodniu naszego zdalnego przedszkola przed wakacjami. W tym tygodniu będziemy rozmawiać o lasach i ich mieszkańcach.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy– język, wargi, żuchwę.Pamiętajcie o przygotowaniu lusterka.

 Język jedzie do lasu na koniku – dzieci naśladują kląskanie językiem z jednoczesnym poruszaniem wargami (ściągnięcie warg i ich roz­ciągnięcie).

W lesie język rozejrzał się dookoła – dzieci wykonują ruch oblizywa­nia warg, najpierw w prawą, a potem w lewą stronę.

Zobaczył małe fioletowe kwiatuszki i je powąchał – dzieci wykonują wdech nosem i wydech ustami.

Spojrzał w górę, skąd dobiegało pukanie dzięcioła – dzieci uderzają czubkiem języka za górnymi zębami.

Spojrzał w dół – dzieci wyciągają język na brodę – zobaczył czerwo­nego muchomora z białymi kropkami i zaczął je liczyć – dzieci doty­kają językiem każdego zęba.

Zabawa dydaktyczna wycieczka do lasu. Zachęcam Was aby wspólnie z najbliższymi wybrać się na krótką wycieczkę do lasu (jeśli macie taką możliwość). Rodzic podczas wycieczki do lasu pokazuje okazy przyrodyliście, gałęzie drzew: ilastych, liściastych, szyszki ,korę. Dzieci oglądają je przez lupę( jeśli jest w domu), dotykają ich, wąchają je, nazywają. Razem z rodzicem rozmawiają, jakie one są: duże, małe, chropowate, gładkie, twarde, miękkie.
Jeśli nie możecie się wybrać z rodzicami do lasu, zapraszam was na wspólną wycieczkę do lasu ze Skrzatem Borówką.
 https://www.youtube.com/watch?v=54Rv8Dlm5m4

Zdjęcia przedstawiające las:
LIŚCIASTY
Fototapeta Zielony las liściasty - obraz na płótnie

IGLASTY
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcT3zUrcEaUVIdanblalqU8xXWo8xyfGptki8m_gykc4uJe-fZwA&usqp=CAU

MIESZANY

https://www.encyklopedialesna.pl/foto/hasla/0/0/bmsw_1_bor_mieszany_swiezy_p_augostowska__Vi_2011__fot._r._zielony.jpg
Budowa drzewa
Wiecie już, że w lesie rosną różne rośliny, lecz aby jakieś miejsce można było nazwać lasem – muszą w nim być przede wszystkim drzewa.
Obejrzyjcie ilustrację i przeczytajcie, jak nazywają się poszczególne elementy, z jakich składa się drzewo.

https://www.p54.lublin.eu/wp-content/uploads/vbuivb.jpg
Zabawy relaksacyjne– słuchanie muzyki relaksacyjnej (odgłosów lasu, śpiewu ptaków). Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami, słuchają muzyki z odgłosami lasu. Na koniec rodzic pyta, dokąd przeniosła dzieci ta muzyka, z jakim miejscem im się skojarzyła.
 https://www.youtube.com/watch?v=vY6wBDCBtzU

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „ Kłótliwe drzewa”.Brak opisu.

Wiersz B. Szelągowskiej Kłótliwe drzewa

Wstał poranek, mgłę przegonił

i zatrzymał się nad lasem.

Lubił patrzeć się na drzewa

i rozmawiać z nimi czasem.Brak opisu.

Ale co to? Awantura!

Buk z modrzewiem się pokłócił.

Brak opisu.– Pan mnie kłuje! Tak nie można!

Niech pan sobie igły skróci.

Świerk zaś żale miał do brzozy:

– Pani słońce mi zasłania!

Brak opisu.– A pan wcale nie jest lepszy

i nikomu się nie kłania!

– Całą wodę dąb wypija!Brak opisu.

Wszystko pewnie przez te liście!

– Mój jałowcu – nie przesadzaj,

nie masz racji, krzewie, oczywiście!

Młoda sosna głos zabrała:

Brak opisu.– Skończcie, proszę, kłótnie, spory.

Lepiej żyjmy sobie w zgodzie,

tak jak było do tej pory.

Mała jestem – każdy widzi.

Tutaj się bezpiecznie czuję.

Pośród was tak rosnę sobie.

Nic mi przez to nie brakuje.

Drzewa aż się zawstydziły.

Brak opisu.Przeprosiły się czym prędzej.

A na koniec obiecały:

już nie będzie kłótni więcej!

 

Rozmowa na podstawie wiersza. (Warto, aby Rodzic zwracał uwagę na poprawność wypowiedzi dzieci pod względem stylistycznym i gramatycznym).

Które drzewa są wymienione w wierszu?
O co kłóciły się drzewa?
Kto je pogodził?
Co powiedziała młoda sosna?
Jak zareagowały drzewa?

Zabawa ruchowa –„Drzewa”.
Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju. Na hasło Rodzica: Wiatr – dzieci zatrzymują się. Są drzewami, unoszą ręce do góry i poruszają nimi jak gałęziami.

Ćwiczenia oddechowe- „Liście”.
Liść dla każdego dziecka. Dzieci kładą liście na dłoni, wciągają powietrze nosem, wypuszczają powietrze ustami. Starają się zdmuchnąć liść jak najdalej się da. Zabawy powtarzamy kilkakrotnie.

Ćwiczenia rozwijające małą motorykę. Rysujemy drzewo
Narysujcie drzewo, które będzie miało wszystkie elementy wskazane na powyższym schemacie. Pracę wykonajcie taką techniką, jaką najbardziej lubicie (np. możecie je namalować farbami, narysować kredkami, wykleić plasteliną, wyciąć z papieru kolorowego, wydrzeć lub połączyć kilka różnych technik). Pochwalcie się swoimi drzewami!

MIŁEGO DNIA KOCHANI
Marta U

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ  🙂

Zabawa Odczaruje mnie grzeczne słowo.
Dziecko spaceruje z woreczkiem ryżu na głowie. Jeśli  woreczek upadnie jest zaczarowane – staje nieruchomo. Rodzic, pełniący rolę wróżki, może dziecko odczarować – podaje woreczek, mówiąc słowo proszę. Jeśli dziecko odpowie: dziękuję – ponownie włącza się do zabawy.

Zabawa ruchowa Turlaj piłkę.
Dziecko i rodzic siedzą naprzeciwko siebie z szeroko rozsuniętymi, prostymi w kolanach nogami. Turlamy piłkę  w taki sposób, żeby nam nie uciekła. Dla utrudnienia zabawy wymieniamy: jakie znamy kolory, zwierzęta leśne, domowe itp.

Zabawa orientacyjno-porządkowa Spacer leśniczego.
Rodzic jest leśniczym i siedzi na krześle. Dziecko naśladuje leśne zwierzęta, porusza się  po pokoju (lesie). Kiedy dziecko usłyszy dźwięk dzwonka, zatrzymuje się w bezruchu, a leśniczy wstaje i dogląda zwierząt. Kiedy leśniczy ponownie usiądzie na krześle, zwierzęta poruszają się po lesie.

 ZABAWY NA  POWIETRZU
Zabawy w piaskownicy – wspólne tworzenie budowli. Zachęcamy dziecko, aby spędzało czas w piaskownicy tak, jak na plaży – wspólnie budując zamki i inne budowle z piasku.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Zwracanie dziecku uwagi na zachowanie porządku wokół siebie, zachowanie prawidłowej postawy. Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami.

MIŁEGO  DNIA   – M. P.  🙂