Temat: W wielkanocnym koszyczku

Dzień dobry  🙂 przed nami piękny czas.. czas przygotowań do Świąt Wielkanocnych. Niestety nie możemy się jeszcze spotkać, dlatego dziś znów mam dla Was kilka propozycji, z których wspólnie z Rodzicami możecie skorzystać 🙂

1. Na początku zagadka:
To w nim leżą na serwetce
jajka malowane,
a pośrodku, obok chlebka,
spoczywa baranek.

Tak zgadza się… to koszyczek wielkanocny.

2. ”Wielkanocny koszyczek”- posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica i wspólnie obejrzyjcie krótki filmik związany z tematem zajęć. Po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu filmiku porozmawiajcie na temat zwyczajów podczas Świąt Wielkanocnych. Proszę o wyjaśnienie słowa święconka.

Wielkanocny koszyczek
W małym koszyczku
dużo jedzenia,
które niesiemy
do poświęcenia:
chleb i wędlina,
kilka pisanek
oraz cukrowy
mały baranek.
Drożdżowa babka,
sól i ser biały,
i już jest pełny
koszyczek mały.

Pytania do wierszyka i filmików:
– Co przedstawia obrazek?
– Co się znajduje w koszyczku?
– Czy w waszym koszyku też są te same produkty?
– A może inne? Może jest ich mniej lub więcej?

3. Mam nadzieję, że już potraficie samodzielnie przygotować koszyczek wielkanocny. Zachęcam abyście pomogli swojej mamie.

Piosenka do wspólnego wysłuchania pt.: “ZoZi – znaki wielkanocy”.

Wiecie kochani, że żaden produkt znajdujący w koszyczku nie jest przypadkowy? Każdy ma swoje ukryte znaczenie i każdy jest bardzo ważny. Chcecie wiedzieć co symbolizują?

Chleb symbolizuje ciało Chrystusa. Wkładamy go do koszyczka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność.

Jajka są symbolem nowego, rodzącego się życia.

Wędlina jest symbolem dostatku, bogactwa i dobrobytu.

Sól i pieprz symbolizują oczyszczenie, prostotę i prawdę.

Pojemnik na sól i pieprz Rosendahl - 20495 | Fabryka Form

Baranek jest symbolem Chrystusa – Baranka Bożego, który zwyciężył śmierć. Wkładana do koszyczka figurka baranka jest zazwyczaj wykonana z cukru, czekolady lub chleba.

Baranek wielkanocny z masła - Obżarciuch

Chrzan jest oznaką ludzkiej siły, którą chcemy mieć przez cały rok.

Chrzan - właściwości lecznicze. Przepis na syrop i nalewkę z ...

4. Mam teraz dla Was małą ciekawostkę…
Czy Wy wiecie, że mamy różnej wielkości jajeczka? Jak myślicie kto znosi jajka? Czy tylko kura? Zobaczcie kto jeszcze znosi jajka i czy umielibyście przyporządkować jajko do zwierzątka, od których one pochodzą?

 

5. Wykonajcie karty pracy ze stron 41-43.

6. Na koniec mam dla Was propozycje dodatkowych zadań do wykonania:


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Pozdrawiam, A.Mazurkiewicz

—————————————————————————–

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ
1. Zajączkowa przeprawa
Informujemy dziecko, że musimy pomóc Zajączkowi przedostać się przez rzekę na drugą stronę za pomocą tratwy. Naszą tratwą będzie gazeta. Dziecko próbuje poruszać się do przodu siedząc na gazecie, a na swoich kolanach trzyma zajączka (maskotkę). Dziecko musi przedostać się do wyznaczonego miejsca, cały czas pilnując, żeby zajączek nie spadł.
2. Zbijające jajko
Potrzebujemy plastikowych kubeczków lub kręgli i plastikowe jajko. Wyznaczamy miejsce z którego będziemy rzucać, a po przeciwnej stronie ustawiamy kubki lub kręgle. Dziecko rzuca tak długo, aż wszystkie kubeczki/kręgle się przewrócą.
3. Po omacku
Rozkładamy na podłodze pisanki (mogą być styropianowe lub z papieru). Zadaniem dziecka będzie przejść wyznaczoną trasą z zamkniętymi oczami, tak żeby nie nadepnąć na żadne jajko. Najlepiej pokazać dziecku najpierw całą trasę z otwartymi oczami. Niech sobie spokojnie przejdzie i potem spróbuje z zawiązanymi oczami.

ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Szukanie jajek
Ukryj w ogrodzie czekoladowe jajka i wręcz dziecku koszyczek. Zachęć dziecko do odszukania wszystkich jajek. Możesz mu pomóc mówiąc „ciepło -zimno”  lub podać liczbę kroków, jakie dziecko ma przejść.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Zachęcamy dziecko do pomocy przy prostych pracach domowych.