ŚRODA, 7.04.2021r.

Temat dnia: Co słychać i kogo spotykamy wiosną na wsi?

Dzień dobry Kochani! Po czym poznajemy wieś? Jak myślicie? Dziś zaczniemy od obejrzenia, krótkiego filmiku, w którym będziecie mogli zobaczyć, a także usłyszeć kogo i co spotykamy na wsi..:) Dodatkowo będziecie mieli możliwość pobawić się w zgaduj-zgadulę i wykonać krótkie zadania dotyczące zwierząt na wsi.

Szlaki Wyobraźni: Zwierzęta na wsi

https://www.youtube.com/watch?v=v4R2rkylrc0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1FxO6Xm-3VlgAeurQQMsc6I3Jcea-gQHtQixPO0G6oWtBCRSXhcXs8aLo

Spróbujcie po obejrzeniu filmiku zabawić się z Rodzicem w ćwiczenie „Jakie to zwierzę?”. Osoba, która zaczyna wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa itd.). Dodatkowo naśladujcie odgłosy, jakie wydają dane zwierzęta 🙂

Przed Wami kolejne zadanie..
Poznajcie Rodziców i ich dzieci 🙂 Brzmi śmiesznie? Z pewnością..poznamy sobie teraz mamusię i tatusia wybranych przeze mnie małych zwierzątek, mieszkających na wsi..Poproście Rodziców o pomoc i wspólnie porozmawiajcie sobie na temat zwierzęcych rodziców i ich młodych.

Oczywiście zachęcam również do rozmowy na temat innych rodzin zwierząt, niewymienionych powyżej na obrazkach 🙂 Po skończonym zadaniu spróbujcie policzyć wspólnie ile rodzin już znacie?:) Jakby było Wam jeszcze mało, możecie porozcinać te obrazki i dopasowywać na wiele różnych sposobów: rodzinami, kolorami, tylko mamy, tylko tatusiowe, tylko dzieci……… 🙂

Kolejna moja propozycja to wiersz „Tylko nic nie mówcie krowie”– Halina Szayerowa

Nabiał – produkt smaczny, zdrowy, dostajemy go od krowy.
Tylko nic nie mówcie krowie!
Jak się krowa o tym dowie, to się jej przewróci w głowie
i gotowa narozrabiać i przestanie nabiał dawać, czyli:
masło, mleko, sery i śmietanę na desery!
No i jajka. Co ja baję? Przecież jajka kura daje.
Tylko nic nie mówcie kurze! Niech je daje jak najdłużej!
Bo jak o tym się rozgłosi…to przestanie jajka znosić!

Zabawa „Co od kogo mamy?” Skoro już wiecie, jakie zwierzęta żyją na wsi, poznaliście rodziny tych zwierząt, ich zagrody, to musicie dowiedzieć się jeszcze jakie produkty otrzymywane są od wybranych wiejskich zwierząt 🙂 Porozmawiajcie najpierw na temat wysłuchanego wiersza.
Poniżej przedstawiam Wam obrazki, a zarazem karty pracy do wykonania ( oczywiście nie musicie wykonywać wszystkich :))..poproście Rodziców o pomoc, porozmawiajcie na temat produktów, jakie otrzymujemy od zwierząt wiejskich. Pokolorujcie albo wskażcie paluszkiem, jakie produkty mamy dzięki wymienionym zwierzątkom niżej 🙂 możecie również poszukać produktów w kuchni lub w trakcie posiłku i porozmawiać na temat ich pochodzenia 🙂

 

Na koniec posłuchajcie piosenki, którą zapewne znacie… Animowany teledysk do piosenki "Stary Donald farmę miał"

https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q
i porozmawiajcie na temat wysłuchanego utworu:
− Co to takiego farma?
− Jaką farmę miał dziadek?
− Spróbuj wymienić jakie zwierzątka hodował dziadek?
− Jakie jeszcze zwierzęta można hodować na wsi?
− Kto wydaje takie odgłosy: muu, muu; kwa, kwa; ko, ko; chrum, chrum?
− Czy melodia była wesoła, czy smutna?
− Czy piosenka była szybka, czy wolna

 Zapraszam Was do dalszego dzielenia się Waszymi pracami 🙂 Pozdrawiam Dorota Marczak

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ
Zabawa bieżna Koniki.
Dziecko naśladuje ruchem konika, jednocześnie kląskając językiem : szybko biega po łące, powo­li wspina się pod górkę i szybko zbiega z górki.

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne będzie lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kil­kakrotnie.
Jedziemy na wieś – dziecko naśladuje samochód jadący na wieś.
Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika:
Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej buzi.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
Zabawa ruchowa Zwierzątka w gospodarstwie
Dziecko biega lub podskakuje w tempie wyklaskiwanym przez rodzica. Podczas przerwy zatrzymuje się i naśladuje (ruchem i głosem) zwierzątko, które wypowie R. (np.: krowę, owcę, kozę lub konia).
ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Zabawy z WIATREM z wykorzystaniem bibułek lub chustki.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Przypominamy dziecku o stosowaniu form grzecznościowych.