Czwartek 8. 04. 2021 r
Temat: Praca rolnika.
Witajcie moje Żabki! Zaczynamy nasze spotkania znów poprzez stronę internetową. Bardzo cieszę się, kiedy zaglądacie tutaj i wspólnie z rodzicami wykonujecie proponowane zadania, choć zapewne są oni bardzo zapracowani. Wielką radość sprawiają mi wasze zdjęcia . Czekam z niecierpliwością na nasze spotkanie w przedszkolu.
1.Zabawa ruchowa ortofoniczna przy piosence „Dziadek fajną farmę miał”. Śpiewajcie piosenkę, wymieńcie zwierzęta w niej występujące, naśladując je ruchem i głosem. https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
2. Spróbujcie nazwać zwierzęta z wiejskiego gospodarstwa. Brawo!!! Ile ich jest?
4.Poproszę rodziców o przeczytanie wiersza ,,Na podwórku’’.
,,Na podwórku” sł. Ewa Stadtmüller
Na podwórku zamieszanie,
Każdy czeka na śniadanie,
Głodny kot na płot się drapie,
a gospodarz smacznie chrapie.
Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
nie w łóżku sobie leżeć!
Pieje kogut kukuryku!
Nie ma ziarna dziś w kurniku!
Krowa muczy, kwiczy prosię:
Ktoś tu ma nas wszystkich w nosie.
Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
A nie w łóżku sobie leżeć!
Gdy gospodarz to usłyszał,
Krzyknął: spokój, krzyknął: cisza,
Fantastyczny sen dziś miałem,
Więc przerywać go nie chciałem.
Gospodarzu, wstawać pora,
Karmić kury i indora,
Nieść do stajni sianko świeże,
A nie w łóżku sobie leżeć!
5. Rozmowa dotycząca treści wiersza:
– O kim był ten wiersz?;
– Co robił gospodarz, a co powinien robić?;
– Jakie zwierzęta budziły gospodarza?;
– Jakie inne prace wykonuje rolnik?
Kochani już wiecie, że rolnik produkuje żywność: hoduje zwierzęta i uprawia rośliny.
6. „Praca rolnika” – zabawa naśladowcza. Rodzic opowiada historię, natomiast dzieci naśladują wszystkie wskazane czynności lub zwierzęta występujące w opowiadaniu.
Praca rolnika Emilia Raczek
W wiejskiej zagrodzie praca wre od świtu. Gospodarz skoro świt wstał, by zająć się zwierzętami. Najpierw wszedł do chlewika, gdzie w wielkich kotłach mieszał paszę dla świnek, nalewał wodę do zbiorników i poidełek. Wielkimi widłami poprzenosił do boksów belki słomy i siana. Następnie poszedł do stajni, gdzie wsypał owies dla koni i oczywiście nalał wodę do zbiorników. Nanosił również z kopy obok – świeżego siana. Na koniec poszedł do obory, gdzie czekały na niego już krowy. Stały i muczały, a on najpierw nakarmił je i wziął się do dojenia. Trzeba było dojść do każdej i na małym stołeczku usiąść obok niej. Obiema rękoma chwycił wymiona i zaczął doić krowę. Do wiaderka zaczęło płynąć ciepłe mleko. Następnie gospodarz zjadł szybko śniadanie i wyprowadził z garażu traktor. Doczepił do niego pług i wyruszył w pole. Tam zaorał i zbronował całe pole równiutko, rządek przy rządku. Następnie w wielkie wiadro wsypał ziarno i zaczął siać – chodząc po polu w jedną i drugą stronę. Przyjechał do domu, zjadł obiad i wyszedł do stodoły, gdzie musiał poprzestawiać z miejsca na miejsce bardzo ciężkie worki z paszą dla zwierząt. Zaczęło zmierzchać, znowu doglądał swój dobytek: krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki. Wieczorem po kolacji mógł nareszcie odpocząć.
7. Teraz na podstawie opowiadania oraz obrazków opowiedzcie o tym, co robi rolnik. Dokończcie zdania:
Rolnik od rana…; wstaje, idzie do chlewika, nalewa wodę, miesza paszę, karmi zwierzęta, orze pole,
Rolnik dba o…; krowy, konie, świnki, kury oraz kaczki,
Praca rolnika jest… ciężka, wymagająca.
8.Zabawa matematyczna „W zagrodzie”.
Waszym zadaniem jest ułożenie na stoliku odpowiedniej liczby liczmanów (np. klocków, patyczków, guzików)
1. W zagrodzie są: 3 świnki i 2 krowy . Ile zwierząt jest w zagrodzie?
3 i 2 to 5
+
2. W kurniku mieszkają: 2 kurczęta i 1 kura. Ile ptaków mieszka w kurniku?
3. Koło domu chodzą: 2 czarne koty, 2 rude koty. Ile kotów chodzi koło domu?
4. Po podwórku stoi: 1 traktor i 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
9.Jeśli macie ochotę popracować dziś rączkami, to zachęcam do wykonania zwierzątka mieszkającego na wsi (np. kogut, świnka, kaczka, owieczka, koń….) z kół. Do wykonania tego zadania potrzebne nam będą: koła(odrysowane i wycięte wcześniej przez rodziców), klej, kredki, kolorowa kartka A4.
12. Na zakończenie posłuchajcie, proszę piosenki dobrze Wam znanej, ale w innej wersji.
https://www.youtube.com/watch?v=0Iw20CK9Wz4
Życzę Wam miłego dnia i udanej zabawy! Mam nadzieję, że poradzicie sobie z tymi, trochę trudnymi, zadaniami:) Trzymam za was kciuki
Wychowawczyni Dorota Marczak
PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ
1.Chińska medytacja
Dziecko siada na dywanie w siadzie skrzyżnym, plecy ma proste, ręce na kolanach, oczy zamknięte. Głęboko wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami. Zabawę powtarzamy kilka razy.
2.Papierki i ja
Na podłodze rozkładamy kawałki gazet. Dziecko tańczy przy dowolnej muzyce, na przerwę zatrzymuje się i podnosi papierek. Następnie rysuje w powietrzu według polecenia rodzica np. dom, kwiatka, rybkę itp. Zabawę powtarzamy dowolną ilość razy.
3.Zamiana miejsc
Rozkładamy na podłodze kilka gazet. Następnie dziecko wykonuje polecenia rodzica:
Na mojej gazecie siedzę sobie (dziecko siada)
Na mojej gazecie bębnię sobie (uderza o gazetę otwartą dłonią)
Na mojej gazecie śpię sobie (kładzie się w wygodnej pozycji)
A kiedy usłyszę ton ( klaszcze w ręce)
Szybko uciekam stąd (dziecko podchodzi do innej gazety).
Przy kolejnych gazetach wykonuje te same czynności.
ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Rzucanie piłeczki – ta zabawa polega na rzucaniu do siebie (zatem w parze) piłeczki. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać piłkę i nie spadnie na ziemię, para oddala się od siebie troszeczkę. Zabawa się kończy, kiedy piłka wyląduje na ziemi.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Pamiętaj o samodzielnym sprzątaniu po sobie: po jedzeniu i zabawie.
Marzena Pietrusiak 🙂