Witajcie kochani!
Dzisiaj przyjrzymy się pracy rolnika.
1.Na początek obejrzyjcie uważnie film https://www.youtube.com/watch?v=V9gNNO5UNSo – a następnie odpowiedzcie na pytania:
1.Z czym kojarzy Ci się wyraz „pole”?
(kombajn, ziemia, sianie, rolnik, zboże, chwasty, praca, ziemniaki, żniwa, wykopki itp?).
- Jak nazywa się osoba pracująca w polu?
- Jakie prace wykonuje rolnik?
- Jak myślisz w jakiej porze roku ma najwięcej pracy?
- Co rośnie na polu?
- Jakie obowiązki ma hodowca zwierząt, jak się nimi opiekuje?
7 . Czy wiesz co robi rolnik rano, w południe, a co wieczorem?
8.Co jedzą zwierzęta hodowlane w gospodarstwie?
9.Czy potraficie wymienić maszyny, jakie wystąpiły w filmiku?
Pomogę Wam. W filmie pokazany był między innymi kombajn zbożowy i traktor oraz inne maszyny, które możecie zobaczyć otwierając następujące linki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Prasa_(maszyna_rolnicza)#/media/Plik:IHSquareBalerJuly2004.j pg
https://pl.wikipedia.org/wiki/P%C5%82ug#/media/Plik:Vierscharige_wentelploeg.jpg
https://pl.wikipedia.org/wiki/Siewnik#/media/Plik:Sowing_machine_Nordsten.jpg
Ja natomiast dopowiem, że ziarno, które jest zebrane z pola trafi do zbiornika, które nazywa się silos.
Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Kombajn_rolniczy#/media/Plik:Claas-lexion-570-1.jpg
Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.
Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.
Prasa belująca– służy do zbierania siana, słomy z pola i zwijania go w bele.
Pług – narzędzie do przekopywania- orania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.
Oprócz maszyn w gospodarstwie potrzebne są również inne narzędzia, są to np.
Motyka – narzędzie ręczne służące do spulchniania gleby.
Grabie – narzędzie ręczne, stosowane w rolnictwie i ogrodnictwie, służą, np. do zagrabiania liści, trawy,
Łopata – narzędzie służące do nabierania i przenoszenia głównie materiałów sypkich, takich jak węgiel, gruz, śnieg, piasek, ziemia; służy do przenoszenia materiału w odpowiednie miejsce.
Widły – ręczne narzędzie rolnicze. Widły służą do prac typu zbieranie siana lub słomy, załadunek liści buraka z rzędów, nakładanie obornika, spulchnianie gleby.
2. Dyktando matematyczne utrwalające kierunki
Poproś rodziców, aby przeczytali polecenia, a Ty je wykonaj:
Idziemy 8 kroków do przodu. Teraz 3 kroki w lewą stronę. Teraz 8 kroków do tyłu. Teraz 5 kroków w prawą stronę. Prawą ręką dotykamy lewego kolana. Lewym kolanem dotykamy podłogi. Prawym łokciem dotykamy do lewego kolana.
Idziemy 6 kroków do tyłu. Teraz 4 kroki w lewo. Teraz 9 kroków w prawą stronę. Teraz 2 kroki do tyłu a następnie 7 kroków w prawo. Lewym łokciem dotykamy prawego kolana. Prawą ręką dotykamy lewego ucha.
3. Proszę wymienić, jakie produkty otrzymujemy z mleka.
4. A teraz wymieńcie wyrazy, w których występuje głoska J,j. Pomogę Wam.
jajko, jogurt , jabłko, jagoda, jeżyna
bajka, jajko, pająk, pajac, kajak
gaj, raj, kraj, maj, kij
Sprawdź, czy ” J” jest samogłoską, czy spółgłoską ( spółgłoska)
5.W Kartach pracy nr 3 wykonajcie ćwiczenia ze str.42-45
PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ
Zabawa z elementem rzutu – Zwierzęta na wsi.
Potrzebna będzie piłka. Rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziecka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli R. poda nazwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez R.
Zabawa z elementem równowagi – Ogonek kogutka
Potrzebna będzie szarfa ( tasiemka lub pasek)
Dziecko mocuje z tyłu, za paskiem lub za koszulką ogon. Podskakując obunóż, kogut ucieka a rodzic usiłuje wyrwać piórko z ogona – szarfę. Będzie wesoło jeśli zamienicie się rolami
Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa).
ZABAWY NA POWIETRZU
Rzucanie piłeczki – ta zabawa polega na rzucaniu do siebie (zatem w parze) piłeczki. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać piłkę i nie spadnie na ziemię, para oddala się od siebie troszeczkę. Zabawa się kończy, kiedy piłka wyląduje na ziemi.
Gol – jeśli nie mamy bramki, wyznaczamy miejsce. Rodzic stoi w bramce, dziecko strzela gole raz prawą, raz lewą nogą. Można zamienić się rolami, dziecko samo może ćwiczyć nóżki strzelając gole
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Wychodząc na powietrze dziecko w miarę możliwości samo się ubiera, na cebulkę. Wracając odwiesza kurteczkę, ustawia buciki i samo zakłada papcie. Nie zapominamy o dokładnym umyciu rączek – mydełkiem !!
Dla chętnych na sobotę i niedzielę
- Od jajka do kury- porządkowane zdarzeń w historyjce obrazkowej https://wordwall.net/pl/resource/1323307/historyjka-obrazkowa-od-jajka-do-kury
- Gimnastyka buzi i języka
Proszę, aby dziecko powtórzyło wierszyki za rodzicem:
1.Wąską dróżką, blisko rzeczki
traktor jeździ na wycieczki.
Podróżować bardzo lubi,
nigdy jeszcze się nie zgubił.
- Rzecze żuk do żuka:
” Czego pan tu szuka?
rzepy, żołędzi, rzodkiewek,
a może jarzębiny czerwonej ?”
” Nie, ja szukam narzeczonej”.
3.Zabawy matematyczne : – W zagrodzie są 3 świnki, 2 krowy i 2 kozy. Ile zwierząt jest w zagrodzie? ( 3 + 2 + 2 =7)
– W kurniku mieszkają 3 kury, 1 kogut, 4 kaczki . ile ptaków mieszka w kurniku?
– Koło domu chodzą 2 czarne koty, 2 rude koty, 2 koty w prążki i 1 biały. Ile kotów chodzi koło domu?
– W oborze są 2 cielątka i 5 krów. Ile zwierząt mieszka w oborze?
– Na podwórku stoi 1 traktor, 4 przyczepy, 2 kombajny. Ile maszyn jest na podwórku?
4.Piszemy głoskę J, j
Do zobaczenia w poniedziałek! Pozdrawiam Danuta Tomczyk