Piątek, 9.04.2021 TEMAT:Układ Słoneczny.

Witajcie przedszkolaki!!!Brak opisu.
To już ostatni dzień w tym tygodniu, w którym będziemy mówić o kosmosie i wszystkich obiektach znajdujących się tam. Wiemy już dużo, wiec dzisiejsze zajęcia będą podsumowaniem wszystkich poznanych informacji z całego tygodnia. Wiemy już, że w Układzie Słonecznym, w którym centralne miejsce zajmuje Słońce, bez którego jak wiemy nie byłoby życia na ziemi. Dzisiaj wybierzemy się w daleką, kosmiczną podróż, w trakcie której przypomnimy sobie planety, nieznane przestrzenie, obejrzymy film, a być może uda nam się spotkać kosmitę i porozmawiać z nim…. Zapraszamy do wspólnej zabawy

Na powitanie nasza piosenka, którą poznaliśmy wczoraj
https://youtu.be/qM8uJj7O-MI
Poproście rodziców o włączenie piosenki ponieważ pobawimy się w zabawę ruchową

„Naśladuj Kosmitę”:

Kosmiczny kolega którego spotkaliście w kosmosie postanowił wraz ze swymi przyjaciółmi spędzić urlop na naszej pięknej planecie Ziemi. Zatańczcie wesoło przy piosence. Kiedy Rodzic zatrzyma muzykę wykonajcie figurę, którą Wam wskaże. W kolejnej rundzie następuje zamiana: dziecko wskazuje figurę jaką musi wykonać Rodzic. I tak na zmianę do końca piosenki.

Kochani mam teraz dla Was zagadkę, czy Wicie kim jest pan na zdjęciu?

Ten pan to (spróbujcie przeczytać samodzielnie bądź z pomocą Rodzica)

MIKOŁAJ KOPERNIK

Zapraszam Was do obejrzenia krótkiego filmu o Mikołaju Koperniku. Postarajcie się zapamiętać jak najwięcej informacji.
https://www.youtube.com/watch?v=x0hX2J4QNd4

Czy potraficie odpowiedzieć na pytania:
Kim był Mikołaj Kopernik?
Czym się zajmował i co odkrył?

„Podróż Ziemi wokół Słońca” – doświadczenie.

Aby zrozumieć występowanie zjawiska dnia i nocy proponuję Ci  wykonanie prostego Brak opisu.doświadczenia. Jeżeli posiadasz w domu globus /kula ziemska/ – wykorzystaj go. Rodzic trzyma latarkę lub lampkę i oświetla jej światłem globus, a Ty w tym czasie zakręć nim. Z tej strony globusa – kuli ziemskiej, która oświetlana jest światłem latarki panuje dzień, a ze strony nie oświetlonej panuje noc.

Jeżeli nie posiadasz globusa proponuję, abyś wziął piłeczkę, która będzie kulą ziemską. Rodzic kieruje światło latarki na piłeczkę, którą ty będziesz obracał w dłoni. Z  tej strony piłeczki – kuli ziemskiej, która oświetlona jest światłem latarki panuje dzień a ze strony nie oświetlonej panuje noc.

Zapraszam Was teraz do wysłuchania wiersza….

„Układ Słoneczny”
Urszula Kamińska
Układ Słoneczny dla dzieci - 123 Edukacja - YouTube
Na nocnym niebie, jak smuga bieli,
mglista poświata pasem się ścieli.
To galaktyka Drogi Mlecznej,
w niej właśnie leży Układ Słoneczny.
W środku ma Słońce, stąd jego nazwa.
Słońce to wielka, gorąca gwiazda.
Dokoła niego aż osiem planet
po swych orbitach krąży wytrwale.
Najbliżej Słońca Merkury mały,
najmniejszy z planet, skalisty cały.
Druga to Wenus – strasznie gorąca,
a za nią Ziemia – trzecia od Słońca.
Tak, nasza Ziemia, dobrze słyszycie,
jedyna z planet, gdzie tętni życie!
Czwartą z kolei jest Mars czerwony,
pełen skał, pustyń, zimny, zamglony.
Piąta to Jowisz – gazowa kula,
największa z planet, gdzie wiatr wciąż hula.
Szósta to Saturn – gazowy olbrzym,
ze swych pierścieni znany jest dobrze.
Siódmą jest Uran – z lodu i skały,
wokół pierścienie, błękitny cały.
Ostatnia z planet, ósma od Słońca,
to Neptun – burzom nie ma tam końca…
Układ słoneczny to bez wątpienia,
nasz dom kosmiczny, bo w nim jest Ziemia!

Ciekawa jestem czy tym razem uważnie słuchaliście?
Co znajduje się w środku Układu Słonecznego?
Co krąży wokół Słońca?
Jak nazywają się kolejne planety Układu Słonecznego? (z pomocą rodzica)
Brawo!!!! Jesteście świetni?

Zapraszam was do wykonania karty pracy ze strony 30.

„Układ słoneczny” – zabawa ruchowa z piłką.

Zaproś do zabawy Rodzica, usiądźcie na przeciw siebie. Rodzic będzie rzucał do Ciebie piłkę jednocześnie podając nazwy planet, Ty piłkę łapiesz. W momencie kiedy Rodzic wypowie słowo „Słońce” nie należy łapać piłki. Jeżeli jednak ją złapiesz za karę wykonujesz 8-krotnie jakieś, ćwiczenie np. 8 przysiadów, 8 pompek, 8 pajacyków itp. Ćwiczenie wykonujesz także jeżeli nie uda ci się złapać piłki, kiedy Rodzic wypowie nazwę planety.

Doświadczenie:

  1. W kosmos można polecieć specjalnym pojazdem rakietą. Rakieta to pojazd, który ma silnik odrzutowy. Doświadczenie wyjaśniające zasadę działania silnika odrzutowego.

Napełnijcie balon powietrzem i puśćcie go. Wniosek z doświadczenia: strumień wyrzucanego gazu napędza przedmiot. Na takiej samej zasadzie działa silnik odrzutowy.

  1. Księżyc to ciało niebieskie pokryte szarym pyłem. Wydaje się nam, że świeci w nocy, ale tak nie jest.

Zróbcie kulkę z folii aluminiowej „Księżyc”. Następnie kierujcie na niego światło latarki. Widzimy, jak światło się odbija i stwarza wrażenie jakby „księżyc” świecił. Wniosek z doświadczenia: księżyc nie świeci własnym światłem, tylko odbija światło słoneczne.

Rozwiązywanie zagadek (rodzic czyta dziecko odgaduje):

Kiedy po niebie wędruje nocą,
dokoła niego gwiazdy migocą.
Raz jest jak rogalik,
raz okrągły jak talerz.
Kiedy słońce wschodzi, wnet z nieba ucieka. ( księżyc)

Co to za złota świetlana kula,
która swym ciepłem Ziemię otula? (słońce)

W dzień ich nie ujrzysz,
chociaż są nad nami.
Można je zobaczyć
nocą i wieczorami. (gwiazdy)

Co to za okrągła planeta,
na której bez wody,
tlenu i słońca nie byłoby życia. (Ziemia)

Z ziemi do gwiazd mknie pocisk złoty,
szybszy niż wiatr i samoloty. (rakieta)

Co to za przestrzeń
między Ziemią, Księżycem,
planetami oraz między gwiazdami? (kosmos)

Co to za pojazd szybki i duży,
który do lotów kosmicznych służy?
Może pojazdem tym któreś z dzieci
w podróż na księżyc kiedyś poleci.     /rakieta/

Rozwiązanie zagadek, które zapewne nie były dla Was problemem było wstępem do dalszej pracy. Otwórzcie teraz  Wyprawkę 10, w której znajdziecie rakietę do wykonania wraz z instrukcją.

Na zakończenie dzisiejszego dnia proszę o zrobienie zadań :
Planeta dzieci, liczenie str 49- 50
Planeta dzieci, czytanie i pisanie str 49

Życzę Wam miłego weekendu i udanej zabawy! M. Ulichnowska

 

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Wyrabianie ciasta
Dziecko siedzi na krzesełku na bosaka, a przed nim na podłodze leży chusta lub poduszka. Rodzic prosi dziecko, żeby wyobraziło sobie, że chusta to ciasto i za pomocą bosych stóp ugniata je, wałkuje itp.
Łapiemy kolory
Dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Możemy włączyć muzykę. Rodzic głośno podaje nazwę jakiegoś koloru, np. zielony. Wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w pomieszczeniu i dotknąć rzeczy w tym kolorze.
Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku Czarodziejskie pudełko.
Potrzebne będą figurki zwierząt żyjących na wsi. Dziecko ogląda  zwierzątka, dotyka ich i je nazywa. Następnie R. umieszcza je w czarodziej­skim pudełku. Zadanie dziecka polega na rozpoznaniu zwierzęcia za pomocą dotyku, podaniu jego nazwy i naśladowaniu odgłosu, jaki ono wydaje.
Zabawa ortofoniczna Mów jak ja.
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dziecko powtarza za nim w ten sam sposób.
ZABAWY NA  POWIETRZU
Wychodząc dzisiaj na spacer możesz poprosić dziecko, żeby policzyło kamyki na ścieżce, pierwsze pączki na gałązkach drzew i krzewów. Zapytaj, które drzewo jest najwyższe, które ma najgrubszy pień, które ma najwięcej konarów, ile drzew lub krzewów znajduje się na lewo od ciebie, ile na prawo. W ten sposób wykorzystacie spacer do edukacji matematycznej.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Przypominamy dziecku o kulturalnym zachowaniu przy stole, prosimy o pomoc w nakrywaniu do posiłku i sprzątaniu po sobie 🙂