PONIEDZIAŁEK 12.04.2021r.

Temat tygodnia: Mali odkrywcy

Temat dnia: Poznajemy dociekliwość

 

Dzień dobry Zajączki!

1.Na miły początek dnia troszkę się poruszamy 🙂

 

 2. Powiedzcie mi proszę, czy wiecie, czym zajmuje się detektyw?
Detektyw to ktoś, kto szuka różnych rzeczy, ludzi i umie rozwiązywać trudne zagadki, nie zawsze kryminalne. Teraz zamienimy się w takich detektywów. Będziemy rozwiązywać zagadki.
Spójrzcie na poniższe ilustracje, na podstawie znalezionych rzeczy musimy odgadnąć, kim jest zaginiona postać.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Brawo Moi Mali Detektywi! Myślę, że udało wam się bez problemu rozwikłać zagadki.

3. Posłuchajcie uważnie wiersza „Pytalski

Pytalski

Jan Brzechwa

Na ulicy Trybunalskiej

Mieszka sobie Staś Pytalski,

Co gdy tylko się obudzi,

Pytaniami dręczy ludzi:

„W którym miejscu zaczyna się kula?

Co na deser gotują dla króla?

Ile kroków jest stąd do Powiśla?

O czym myślałby stół, gdyby myślał?

Czy lenistwo na łokcie się mierzy?

Skąd wiadomo, że Jurek to Jerzy?

Kto powiedział, że kury są głupie?

Ile much musi zmieścić się w zupie?

Na co łysym potrzebna łysina?

Kto indykom guziki zapina?

Skąd się biorą bruneci na świecie?

Ile ważą dwa kleksy w kajecie?

Czy się wierzy niemowie na słowo?

Czy jaskółka potrafi być krową?”

Dziadek już od roku siedzi

I obmyśla odpowiedzi,

Babka jakiś czas myślała,

Ale wkrótce osiwiała.

Matka wpadła w stan nerwowy

I musiała zażyć bromu,

Ojciec zaś poszedł po rozum do głowy

I kiedy powróci – nie wiadomo.

 

Jestem ciekawa, czy uważnie słuchaliście 😉 Spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:
– Jak miał na imię główny bohater wiersza?
– Co robił Staś Pytalski?
– Czy pamiętacie pytania, które zadawał chłopiec?
– Co stało się z babcią, dziadkiem, mamą i tatą Stasia, gdy usiłowali odpowiedzieć na pytania chłopca?
– Jak myślicie, w jakim celu Staś zadawał te wszystkie pytania?
– Co to znaczy być dociekliwym?

4.„Jak zmieniają się kolory?” Spróbujcie wykonać eksperyment.
Przygotujcie dwa przezroczyste naczynia – dwie szklanki (do jednej wlewamy wodę z niebieskim barwnikiem, do drugiej z czerwonym) i dwie większe salaterki napełnione do połowy wodą z żółtym barwnikiem. (Jeżeli nie macie barwników możecie zafarbować wodę bibułą).
Jak myślicie,  Co się stanie, gdy do żółtego koloru dodamy niebieski? (powstanie kolor zielony). Po odpowiedzi dziecka sprawdzamy poprawność postawionych hipotez, stopniowo wlewając wodę zabarwioną na niebiesko do salaterki z żółtą wodą.
Następnie pytamy dzieci: Co się stanie, gdy do żółtego koloru dodamy kolor czerwony? (powstanie kolor pomarańczowy). Po odpowiedziach dzieci sprawdzamy poprawność postawionych hipotez, stopniowo wlewając wodę zabarwioną na czerwono do salaterki z żółtą wodą.

Możecie również obejrzeć taki eksperyment z mieszaniem kolorów:

 

5. Co ukrywają nasze paluszki?

Spójrzcie na swoje paluszki. Co widzicie? Tak, na naszych opuszkach palców znajdują się linie, które nazywamy liniami papilarnymi. Każdy człowiek ma inne linie papilarne, dzięki którym policjanci i detektywi mogą wytropić przestępcę, który zostawił na przedmiotach swoje odciski palców. Jeżeli macie w domu lupę, to weźcie ją do ręki i obejrzyjcie raz jeszcze swoje opuszki palców.

 

Tak wyglądają odciski palców:

 

 

 

 

 

Wy również możecie zobaczyć, jakie macie linie papilarne i odciski. Będziecie potrzebować węgiel do rysowania oraz białą kartkę. Ubrudźcie swoje palce i odciśnijcie je na kartce. Gotowe!

6. A teraz pobawimy się w małych detektywów 😉 Przygotujcie białą kartkę oraz coś do pisania.

Waszym zadaniem jest rozwiązać poniższe zagadki, a odpowiedzi będziecie  zapisywać na kartce (możecie zaznaczać na pomocą kresek). Powodzenia! 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jestem bardzo ciekawa, jak Wam poszło 😉

7. Wykonajcie proszę zadania z Waszych książek. Strona 11.
Powiedzcie, co robi dziewczynka na ilustracji i czego chce się w ten sposób dowiedzieć. Następnie wymieszajcie w pojemniku farby w kolorach żółtym oraz czerwonym. Jaki kolor powstał? Pomalujcie pojemnik.

8. Na dziś przygotowałam dla Was kolorowanki. Możecie sobie wybrać, którą chcecie pokolorować


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na dziś to już wszystko. Życzę Wam i waszym rodzicom miłego dnia. A.Mazurkiewicz

 

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Zabawa naśladowcza „Praca ogrodnika”
– dziecko chodzi lub biega po dywanie, na hasło
– łopata – naśladuje kopanie
– grabie – naśladuje grabienie
– konewka – naśladuje podlewanie
„Pieski pilnują ogrodu”
– dziecko chodzi na czworakach
– siada rozgląda się, szczeka
– pije wodę
„Ziemia i słońce” – dziecko biega po dywanie
– na hasło ziemia – przykuca, dotyka podłogi
– na hasło słońce – stoi, wyciąga ręce w górę
ZABAWY NA POWIETRZU
Obserwowanie zmian w otoczeniu. Pomoc przy pracach w ogrodzie.
Zabawa z piłką, skakanką .
SAMOOBSŁUGA
Zwrócenie uwagi na właściwy ubiór. Podczas ubierania się  przypominamy o  kolejność zakładania ubrań i wspólnie z dzieckiem rozmawiamy na temat ubioru na cebulkę.