Witajcie kochani! W poprzednim tygodniu mówiliśmy o kosmosie, wykonaliście wiele pięknych prac. Dziękuję za zdjęcia. Podziwiam też Waszą wytrwałość.
W tym tygodniu będziemy odkrywać tajemnice, różne wynalazki i ich zastosowanie.
O czym powiemy dzisiaj? Dowiecie się jak rozwiążecie zagadkę:

Płynie do wsi i do miasta,
do kuchenki, do żelazka.
Jeśli płynie, to w przewodach,
lecz to wcale nie jest woda.  ( prąd elektryczny)

A teraz obejrzyjcie uważnie ciekawy  filmik pt: „Nie taki prąd straszny
http://

Odpowiedzcie proszę na kilka pytań:

1.Jak chronić się przed burzą?
2. Jak powstaje prąd?.
3. Jakie są ekologiczne elektrownie?
4. Co robić, aby oszczędzać energię?
5.Jak zachowywać ostrożność przed porażeniem prądem?

Zaproście rodzica do wspólnej zabawy. Jedna osoba siada z przodu, druga za nią i wykonuje masażyk w trakcie czytania przez rodzica wiersza „Pożyteczne urządzenia”.

W moim domu mówię wam

Ja urządzeń dużo mam.                      – rysujemy domek na plecach

Gdy do prądu włączę je,

Życie lżejsze staje się.                         – uderzamy dwoma palcami

Już lokówkę podłączyłam

Śliczne loki nakręciłam.                       – rysujemy spirale od góry do dołu

Gdy żelazko się nagrzało,

Pięknie bluzkę prasowało.                   – otwartymi dłońmi masujemy plecy

Teraz wodę ja nalewam

i w czajniku ją podgrzewam.                – uderzamy paluszkami po całych plecach

W domu już czyściutko mam,

bo odkurzacz sprząta sam.                  – piąstką masujemy plecy

Urządzenia elektryczne,

są tak bardzo pożyteczne.                   – rysujemy uśmiechniętą buźkę

Uciekajmy teraz stąd,                          – paluszkami uderzamy po całych plecach

czy poczułeś mały prąd ?                    – łaskoczemy pod paszką

 

A teraz zachęcam do wysłuchania piosenki: Elektryczny prąd

http://

TEKST:  ELEKTRYCZNY PRĄD

Ref:  Kto za pstryczkiem w twojej ścianie, tak się trudzi niesłychanie?
I przez kable gna co tchu, byś zaświecić światło mógł?   / bis

Cóż to dla was, drogie dzieci, cyk i działa, cyk i świeci.
Lecz czy ktoś pomyślał skąd bierze się ten cały prąd?
On ma taką sprytną moc, że jest jasno nawet w noc.
Szybki, bystry, energiczny, słynny elektryczny prąd.
Z gniazdkiem wtyczka się spotyka, kabel biegnie do włącznika.
Włącznik pstryka, drucik styka, prąd pojawia się i znika.

Ref:  Kto za pstryczkiem w twojej ścianie, tak się trudzi niesłychanie?
I przez kable gna co tchu, byś zaświecić światło mógł?   / bis

Prąd to bardzo zwinny duch, elektronów ciągły ruch.
Każdy z nich się w kablu skrył, maszeruje z całych sił.
Prąd ma moc, w nim siła tkwi i przez kontakt i przez wtyczkę.
Zwartą gwardią płynie prąd, włączasz pralkę – płynie prąd.
Lampka, mikser – tam też prąd. Kto nie wierzy robi błąd.

Ref:  Kto za pstryczkiem w twojej ścianie, tak się trudzi niesłychanie?
I przez kable gna co tchu, byś zaświecić światło mógł?   / bis

Zauważyliście jaki jest prąd i jak nam ułatwia życie? Jeśli komuś spodobała się piosenka, to może uda mu się nauczyć jej fragmentu, choćby refrenu.

Mam nadzieję, że uda się wam ciekawe eksperymenty, które wskażą właściwości prądu elektrycznego. Podpowiedzią mogą być eksperymenty: świecąca żarówka, latające kulki, czy uciekające kropelki. Do ich wykonania będą potrzebne przybory znajdujące się w domach: balon, linijka, folia aluminiowa itp. Propozycje znajdziecie na stronie, link : https://wiolawoloszyn.pl › jak-pokazac-dzieciom-z

Wykonajcie proszę karty pracy :
Planeta dzieci 3-  str 31
karty pracy Planeta Dzieci Liczenie  58-60 str

Dodatkowe karty pracy dla chętnych dzieci do pobrania:

LAMPA

WYKREŚLANKA

Zabawy ruchowe:

Start Rakiety”
Rodzic odlicza start rakiety, dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym ręce do boku. Na odliczanie: 3, 2, 1, 0 i start dziecko prostuje ręce i trzyma je przez krótka chwilkę wyprostowane i opuszcza je i odpoczywa. Zabawę można powtarzać kilka razy.
Tor przeszkód” ‒ wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę. Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi!
Zabawa rozwija sprawność całego ciała – słę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej.
„Ziemia i słońce” – dziecko biega po dywanie
– na hasło ziemia – przykuca, dotyka podłogi
– na hasło słońce – stoi, wyciąga ręce w górę
ZABAWY NA POWIETRZU
Obserwowanie zmian w otoczeniu. Pomoc przy pracach w ogrodzie.
Zabawa z piłką, skakanką .
SAMOOBSŁUGA
Zwrócenie uwagi na właściwy ubiór. Podczas ubierania się  przypominamy o  kolejność zakładania ubrań i wspólnie z dzieckiem rozmawiamy na temat ubioru na cebulkę.