WTOREK 13.04.2021r.

Temat: Nasze zmysły

Witajcie Zajączki w kolejnym dniu naszej edukacji na odległość!

1.Dzisiejsze zajęcia rozpoczniemy od krótkiej zabawy, sprawdzającej waszą pamięć.
Poproszę rodziców, aby ułożyli kilka przedmiotów w dowolnej kolejności (5-8 przedmiotów w zależności od możliwości dziecka). Dzieci zapamiętują ich ustawienie. Następnie zamykają oczy, a rodzic zamienia przedmioty. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, które przedmioty zmieniły swoje miejsce.

2. Posłuchajcie wiersza „Zmysły” Gabriela Lipińska

Każdy z nas pięć zmysłów ma,

masz je ty, mam i ja!

Dwoje oczu mam

– patrzę nimi tu i tam.

Dwoje uszu mam

– wszystko dobrze słyszę sam.

Nos mi służy do wąchania,

dłonie zaś do dotykania.

Język jest do smakowania,

rożnych potraw próbowania.

Smaki zaś czuję aż cztery:

gorzki, kwaśny, słodki, słony.

Który jest mój ulubiony?

Nie wiesz, drogi mój kolego?

Nie podpowiem ci, nic z tego!

Jednak zgadniesz chyba sam …

Teraz w buzi słodko mam…

Bo cukierek zjadłem, mniam!

 

A teraz spróbujcie odpowiedzieć na poniższe pytania:

Co było wymienione w wierszu?
Do czego służą oczy?
Do czego służą uszy?
Do czego służy nos?
Do czego służą dłonie?
Do czego służy język?
Jak myślicie, co to są zmysły?
Jaki jest ulubiony smak osoby opisanej w wierszu?

3. Spójrzcie proszę na ilustrację.

Jak myślicie, co ona przedstawia? Tak, są to części ciała człowieka, które są odpowiedzialne za nasze zmysły. Każdy człowiek ma 5 zmysłów. Zmysły służą do odbierania informacji ze świata. Dzięki nim widzimy, słyszymy, czujemy zapachy, rozpoznajemy smaki a także dotykamy różne przedmioty.

 

 

 

 

 

4. Pięć zmysłów
Wymieńcie z pomocą rodziców, jakie mamy zmysły:
WZROK
SŁUCH
SMAK
DOTYK
WĘCH
Rodzic podaje nazwy zmysłów, a dziecko mówi i pokazuje, z jaką częścią ciała one się kojarzą. Np. węch – nos; wzrok – oczy; słuch – uszy; dotyk – ręka; smak – język.

5. Nasze doznania
Przyjrzyjcie się poniższym obrazkom i opowiedzcie co można zobaczyć, czego dotknąć, co powąchać, usłyszeć, czego spróbować.

 

 

 

 

 

6. Brawo! Jestem pewna, że pięknie opowiedzieliście, co widzicie na obrazkach. A teraz mam dla Was kilka pytań…. Posłuchajcie
– Który zmysł mówi nam, że kwiaty są kolorowe?
– Który zmysł mówi nam o tym, że śpiewa ptaszek?
– Dzięki któremu zmysłowi wiemy, że perfumy ładnie pachną?
– Który zmysł podpowie nam, że śnieg jest zimny?
– To, że cukierki są słodkie, wiemy dzięki zmysłowi…

7. Spójrzcie proszę na poniższe ilustracje. Otoczcie pętelką lub wskażcie paluszkiem, za pomocą jakich zmysłów odbieramy przedstawione rzeczy.
Np. wiśnie możemy zjeść, jak i również zobaczyć (smak i wzrok)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Jako podsumowanie dzisiejszego tematu, posłuchamy piosenki 🙂 Możecie spróbować zaśpiewać 🙂

 

9. Wykonajcie proszę zadania z Waszych książeczek str.12. (Planeta Dzieci 2)

A także  dodatkowe karty pracy:
Zad.1 Połącz obrazki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zad.2 Wytnij obrazki znajdujące się u dołu strony i wklej w odpowiednie miejsca.

 

 

 

 

 

Zad.3 Pokoloruj właściwe obrazki.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miłego dnia, pozdrawiam A.Mazurkiewicz 🙂

PROPOZYCJE ZABAW
• „Nasze zmysły pracują” – zabawy sensoryczne:
Zagadki węchowe. Dzieci (bez użycia wzroku) starają się rozpoznać następujące zapachy:
majeranku, siana, cebuli, świeżej natki pietruszki (próbki w małych pojemniczkach). •
– Zagadki smakowe. Dzieci próbują przygotowanych  roztworów (bez wcześniejszego wąchania): wody z cukrem; wody z solą; wody z sokiem z cytryny; soku grejpfrutowego.
– Zagadki dotykowe (bez udziału pozostałych zmysłów). Dzieci rozpoznają dotykiem umieszczone w woreczku drobne przedmioty. • ziarnko grochu, mały kamyk, orzech włoski, kulka

Naśladujemy głosy i ruchy  ptaków.
Rodzic naśladuje głosy i ruchy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko  powtarza za nim. Zamiana ról.  Bawimy się razem 🙂
Zabawa w kolor zielony.
Rozmieszczamy w pokoju różne przedmioty w kolorze zielonym. Dziecko skacze po pokoju. Na sygnał  musi dotknąć jakiegoś zielonego przedmiotu, opowiedzieć o nim.
Zabawa ruchowa Przylot bocianów.
Dziecko biega po pokoju i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecącego bociana. Na hasło Gniazdo – ląduje, składa skrzydła blisko ciała, i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekoce z radości.
ZABAWY NA POWIETRZU
Rozmowy o pogodzie. Nasłuchujemy głosów ptaków, wypatrujemy ich.  Bawimy się w ptaszki.
SAMOOBSŁUGA  Pamiętam o myciu rączek, samodzielnie i z apetytem zjadam posiłki 🙂

ZABAWY Z ANGIELSKIM:)

Z racji tego, że już wiosna, spróbujcie w wolnej chwili nauczyć się słówek związanych z tą porą roku. Uwaga, niektóre z nich to dla Was tylko powtórzenie:

– sun – słońce,
– bird– ptak,
– flowers – kwiatki,
– nest – gniazdo,
– stork – bocian,
– rainbow – tęcza,
– umbrella – parasol.

Jeśli Wam się uda wyszukujcie ich w pobliżu, w gazetach, na dworze, bądź też spróbujcie narysować te słówka i utrwalać ich powtarzanie w języku angielskim. Dodatkowo możecie również skorzystać ze strony, gdzie znajdują się darmowe materiały do pobrania, piosenki do posłuchania.  https://easyenglishland.wordpress.com/2020/03/24/spring-darmowe-materialy-do-pobrania-dla-najmlodszych-samodzielna-praca-w-domu/?fbclid=IwAR3lNW7WEd8VKElfYG8P5dcd5CXFo0VjqSptiat6UBmbhnBPNkijH5ZV94Q ,

Przypomnijcie sobie też kolory na podstawie piosenki o tęczy „The Rainbow Colors Song” → link https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc 🙂

Miłej zabawy!