Dzień dobry kochani!

Na pewno każdy z Was czasem dziwi się jak to możliwe, że coś czego nie widać daje nam tyle dobrego. Kiedy tylko naciśniemy włącznik w pokoju natychmiast robi się jasno! Jak to się dzieje? Zaraz zobaczycie!

1. Na początek wysłuchajcie wiersza Juliana Tuwima “Pstryk” i obejrzyjcie krótką animację. https://www.youtube.com/watch?v=FNRNs4cHkto                                        

Ster­czy w ścia­nie taki pstry­czek,
Mały pstry­czek-elek­try­czek,
Jak tym pstrycz­kiem zro­bić pstryk,
To się wid­no robi w mig.
Bar­dzo ła­two:
Pstryk ? i świa­tło!
Pstryk­nąć po­tem jesz­cze raz,
Za­raz mrok ota­cza nas.
A jak pstryk­nąć trze­ci raz-
Zno­wu daw­ny świe­ci blask.
Taką siłę ma ta­jem­ną
Ten ukry­ty w ścia­nie smyk!
Ciem­no ? wid­no –
Wid­no ? ciem­no.
Któż to jest ten mały pstryk?
Może świe­tlik? Może ognik?
Jak tam do­stał się i skąd?
To nie ognik. To prze­wod­nik.
Taki drut, a w dru­cie PRĄD.
Ro­bisz pstryk i włą­czasz PRĄD!
Elek­trycz­ny by­stry PRRRRĄD!
I stąd świa­tło?
Wła­śnie stąd

2.Porozmawiajcie na temat treści wiersza: O kim lub o czym była mowa w wierszu? Do czego służy prąd elektryczny? Jak on się dostaje do naszych mieszkań? Czy dzieci mogą się bawić prądem elektrycznym? Z czego jest wytwarzany prąd elektryczny.

3. Energia elektryczna może brać się z wielu różnych źródeł. Niektóre niestety bardzo szkodzą naszej planecie, a inne zupełnie jej nie szkodzą. Słyszeliście kiedyś takie określenie jak ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII? Już samo słowo odnawialne jest bardzo ważne. Oznacza że coś się odnawia, lub cały czas istnieje. W przypadku prądu to WODA, SŁOŃCE oraz WIATR. Pewnie zastanawiacie się w jaki sposobów woda, słońce i wiatr przyczyniają się do powstawania prądu. Sami zobaczcie, za chwilę się  dowiecie jaki sposób pozyskiwania energii jest najlepszy Obejrzyjcie filmik    https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

4. Oto elektrownia wodna. Przez tą zaporę przepływa mnóstwo wody. Woda wprawia w ruch specjalne turbiny, które znajdują się w środku, a te wytwarzają energię, która jest przesyłana dalej.

 

Energetyka wodna | Małopolska w zdrowej atmosferze

 

Na obrazku poniżej widnieją panele fotowoltaniczne. To specjalne tablice, które ustawione są tak , aby zbierały jak najwięcej ciepła ze słonecznych promieni, które jest następnie przetwarzane na energię elektryczną dla domu, a nadmiar przesyłany do elektrowni. Takie panele mogą być również rozmieszczone na wielkich polach.

 

Panele Fotowoltaiczne – dlaczego warto zainstalować je w swoim domu lub firmie? | Metropolia Bydgoska

Najlepsze panele fotowoltaiczne – jak wybrać? | Zaufaj Ekspertom

 

Poniżej widzimy tzw. wiatraki. Ustawiane są w miejscach, gdzie najbardziej wieje wiatr. Wiatr wprawia w ruch ramiona wiatraka, a ten porusza turbinami w środku które, kumulują energię, która następnie jest przesyłana dalej.

 

Elektrownie wiatrowe zabijają ptaki | Nauka w Polsce

Powyższe sposoby pozyskiwania energii są ekologiczne i można dzięki nim zyskać bardzo dużo prądu. Mają oczywiście swoje wady, ale i tak są lepszym sposobem niż…. ….elektrownia węglowa . Spalają one wielkie ilości węgla produkując energię, jednocześnie wypuszczają w powietrze mnóstwo trujących dymów, którymi potem oddychamy. Mimo specjalnych filtrów, które są zakładane na kominy , aby oczyścić ten dym, są niebezpieczne dla atmosfery i środowiska.

Niemcy: Oddano do użytku nową elektrownię... węglową? "Symbol hipokryzji Energiewende"

5.W poszukiwaniu prądu
Poprośmy dziecko aby poszukało w domu miejsca, gdzie znajduje się prąd i urządzenia, które działają na prąd np. kontakt, telewizor, lodówka, włącznik światła. Możecie te miejsca oznaczyć czerwonymi kółkami.

6.Możecie też otworzyć Wasze Karty pracy nr 3 na str. 32. Poznajcie literkę W, w. Teraz proszę podajcie wyrazy na literkę W na początku wyrazu, w środku i na końcu.

Podpowiem Wam:

woda, wiatrak, wiadro, wyspa, wędka

telewizor, owca, krowa, bałwan, marchewka                                                                                                                                                                                                          zlew, lew, krew, rów, krzew

Sprawdźcie czy jest to samogłoska czy spółgłoska                     ( spółgłoska)                                                                                                                                                       Proszę wykonajcie zadania ze str. 32-33. Na str.33 poćwiczcie czytanie tekstu o wynalazku Ksawerego.

7. Zapraszam Was i Waszych Rodziców też do wykonania wiatraczka.  Link poniżej. https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o Życzę Wam miłej  zabawy.

Tyle na dzisiaj. Do zobaczenia jutro. Pozdrawiam Danuta Tomczyk

Zabawy ruchowe:

Start Rakiety”
Rodzic odlicza start rakiety, dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym ręce do boku. Na odliczanie: 3, 2, 1, 0 i start dziecko prostuje ręce i trzyma je przez krótka chwilkę wyprostowane i opuszcza je i odpoczywa. Zabawę można powtarzać kilka razy.
Tor przeszkód” ‒ wspólnie z dzieckiem zbuduj z mebli tor przeszkód: możecie wykorzystać krzesła, stołki, materace, koce, poduszki itp. Poproś, aby dziecko przeszło tor przeszkód w określony sposób, np. pod krzesłem, wchodząc na stołek, układając się na brzuchu na kocu i odpychając rękami od podłogi, skacząc z poduszki na poduszkę. Dołącz do zabawy i zorganizujcie wyścigi!
Zabawa rozwija sprawność całego ciała – słę, zwinność, koordynację ruchową. Wprowadzenie elementu rywalizacji (między rodzeństwem lub dzieckiem i rodzicami) wpływa na rozwój emocjonalny – pozwala doświadczać wygranej i przegranej, uczy zachowania wobec innych, czekania na swoją kolej.
„Ziemia i słońce” – dziecko biega po dywanie
– na hasło ziemia – przykuca, dotyka podłogi
– na hasło słońce – stoi, wyciąga ręce w górę
ZABAWY NA POWIETRZU
Obserwowanie zmian w otoczeniu. Pomoc przy pracach w ogrodzie.
Zabawa z piłką, skakanką .
SAMOOBSŁUGA
Zwrócenie uwagi na właściwy ubiór. Podczas ubierania się  przypominamy o  kolejność zakładania ubrań i wspólnie z dzieckiem rozmawiamy na temat ubioru na cebulkę.

ZABAWY Z ANGIELSKIM:)

Z racji tego, że już wiosna, spróbujmy w wolnej chwili nauczyć się słówek związanych z tą porą roku. Uwaga, niektóre z nich to dla Was tylko powtórzenie:

– sun – słońce,
– bird– ptak,
– flowers – kwiatki,
– nest – gniazdo,
– stork – bocian,
– rainbow – tęcza,
– umbrella – parasol.

Jeśli Wam się uda wyszukujcie ich w pobliżu, w gazetach, na dworze, bądź też spróbujcie narysować te słówka i utrwalać ich powtarzanie w języku angielskim. Dodatkowo możecie również skorzystać ze strony, gdzie znajdują się darmowe materiały do pobrania, piosenki do posłuchania.  https://easyenglishland.wordpress.com/2020/03/24/spring-darmowe-materialy-do-pobrania-dla-najmlodszych-samodzielna-praca-w-domu/?fbclid=IwAR3lNW7WEd8VKElfYG8P5dcd5CXFo0VjqSptiat6UBmbhnBPNkijH5ZV94Q ,

Przypomnijcie sobie też kolory na podstawie piosenki o tęczy „The Rainbow Colors Song” → link https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc 🙂

Miłej zabawy!