ŚRODA  01.04.2020r.

Witajcie!

Dziś, oczami wyobraźni, wybierzemy się do miejsca gdzie jest przez cały rok zielono.Posłuchajcie opowiadania.

Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co dzieje się w budynkach całych ze szkła, jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż bardzo ucieszyliśmy się, gdy Pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie. Mroźny dzień na dworze, śnieg od dawna leży na polach, ostry wiatr szczypie w policzki – a za cienką szybką szklarni prawdziwe lato. Jest parno i gorąco – kwitną kwiaty, rosną warzywa. W pierwszej szklarni królują goździki. Ich kwiaty są pełne, a listki cienkie i wąskie. Nic dziwnego pochodzą z okolic suchych stepowych. Małe liście chronią te rośliny od wyparowania dużej ilości wody. Wzdłuż ścian szklarni ciągną się szerokie półki tzw. Parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy; pelargonie zielonolistną, trzykrotkę, dzwonek różnolistny, cissus, balsaminkę i inne, uprawiane w naszym kąciku przyrody.W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę, ogórki, których długie pędy były rozpięte na drutach. Z niektórych pędów zwisały owoce, na innych widoczne były żółte kwiatki, które zapowiadały duży zbiór. Nie wiedzieliśmy tylko, jaka roślina rośnie rzędami na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy, że są to małe pomidory!Chłopcy powiedzieli, że nie wiedzą skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, więc pan ogrodnik zaprowadził ich do kotłowni i pokazał duży piec opalany koksem. Ten piec ogrzewa kotły z wodą. No i jak myślicie, co dzieje się z wodą? – zapytał pan ogrodnik.
– Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy.
– Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce(…).
Na pożegnanie, w nagrodę, że znamy dużo roślin doniczkowych, dostaliśmy w prezencie kilka rzodkiewek, dwie doniczki kwitnącej pelargonii i jedną doniczkę z sadzonką pomidora. Potem w szkole malowaliśmy szklarnię (…)

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

Co to jest szklarnia?  Do czego ona służy? Czy pamiętacie nazwy roślin jakie rosły w szklarni? Czy w szklarni jest ciepło czy zimno? Czego potrzebują rośliny, by pięknie rosły?

Szklarnia - poliwęglowa, tunele szklarniowe. Zabezpieczenie ...

Wy też możecie własnoręcznie zrobić szklarnię i wyhodować w niej swoje roślinki.Oto film z którego dowiecie się jak to uczynić.

Zajrzyjcie też do Tropiciele Piszę i liczę i spróbujcie wykonać s.52, a także Karty Pracy 3 s.19 obustronnie.

Jeżeli w twoim ogrodzie znajduje się szklarnia , wybierz się dziś do niej, sprawdź co się w niej dzieje. Może trzeba zrobić w niej porządek? Lub zacząć sadzić roślinki. Zapytaj dorosłego. Porozmawiajcie o pracy w szklarni.

Powodzenia!

Joanna Sikora

 

ROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ

1.Ptasie gniazdo
Rozkładamy na podłodze szarfę lub gazetę. Dziecko udaje latającego ptaszka, ćwierka i macha rękoma. Na hasło „Leci jastrząb” szybko kuca na gazecie ze skuloną głową. Gdy niebezpieczeństwo minie, dziecko nadal udaje latającego ptaszka.

2.Kwiatki do mety
Na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – krzesełko . Na hasło „start” dziecko skacze na jednej nodze do krzesełka, okrąża je, zmienia nogę na drugą i wraca na linię startu.

3.Czego brakuje?
Rozkładamy na dywanie cztery przedmioty, np.: cebulę, klocek, piłkę, but. Dziecko przygląda się w jakiej kolejności są ułożone przedmioty. Dziecko odwraca głowę a my zmieniamy kolejność dwóch przedmiotów lub zabieramy jeden. Po chwili dziecko przygląda się przedmiotom i musi powiedzieć , jakie zaszły zmiany lub czego brakuje.

ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

1.Rysowanie kredą po chodniku, możemy narysować np. słońce, chmurki, kwiatki.

2. Rzut do celu– można rzucać do celu, do kosza lub do narysowanej obręczy. Wystarczą piłeczki lub woreczek. Odległość można z czasem zwiększać, tak by dziecko miało większą trudność i jednocześnie przybierało inną pozycję do rzutu.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Wychodząc na podwórko pamiętaj o samodzielnym zapinaniu guzików i zamków.

ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY   🙂 Agnieszka Mazurkiewicz

————————————————————————————————

WTOREK 31.03.2020r.

Witajcie! Gdy wstałam rano bardzo się ucieszyłam, ponieważ za oknem mieniło się białym śniegiem. Jeszcze w tym roku go tyle nie było, a dziś nawet starczyło, żeby ulepić bałwana:)  Jednak potwierdza się stare polskie przysłowie:

“W MARCU JAK W GARNCU”

Spójrz na ilustrację? Dlaczego marzec jest porównywany do garnka z zupą? Jakie są składniki marcowej zupy?

Zajrzyj teraz do książki do czytania s.48.U góry czeka  na Ciebie zagadka.  Wyszukaj w tekście zagadek wszystkie litery g,G i zaznacz je na niebiesko.

Wstań, rozprostuj się, rozciągnij ręce, nogi, szyję i ruszaj w poszukiwaniu przedmiotów w Twoim pokoju/ domu, które zawierają w swojej nazwie głoskę g. Ile udało Ci się odnaleźć rzeczy? Były duże czy małe? Wysokie czy niskie? Jaki miały kolor?

Przyjrzyj się teraz małej i wielkiej literze g w Kartach pracy 3 str.13 oraz Tropiciele Piszę i liczę s.48 Wykonaj zawarte tam ćwiczenia.

Marzec już swoją marcową zupę ugotował. Wrzucił do niej trochę słonka, trochę deszczu, szczyptę śniegu, nieco wichru i wietrzyku.Ty też możesz coś ugotować. Za pozwoleniem dorosłych pożycz kuchenny garnek i wrzuć do niego pogodę np. niebieskie klocki to deszcz, żółte słońce itd. Lub pomóż rodzicom/dziadkom w kuchni. Ugotujcie w garnku coś pysznego!

Smacznego!

Joanna Sikora

 

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ

  1. Wyścigi żab
    Na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą.
  2. Gdzie co jest?
    Rozkładamy zabawki w różnych miejscach: misia na półce, lalkę w wózku, grę obok misia, samochód obok garażu. Następnie prosimy dziecko, aby powiedziało, gdzie znajdują się zabawki, używając określenia na, w, obok, pod, za, przed.
  3. Taniec wygibaniec
    Do tej zabawy będziemy potrzebować gazetę, którą rozkładamy na podłodze. Puszczamy dowolną muzykę np. https://www.youtube.com/watch?v=i6jnXanLvuU i dziecko tańczy w rytm muzyki, tak aby nie spaść z gazety. Po jakimś czasie zatrzymujemy muzykę i prosimy dziecko, aby złożyło swoja gazetę na pół. Ponownie włączamy muzykę. Po chwili znowu składamy gazetę na pół. Dziecko próbuje utrzymać się jak najdłużej na gazecie.

ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Dzisiaj u mnie za oknem śnieg. A u Was? Pogoda zrobiła nam psikusa i teraz już chyba rozumiemy, dlaczego się mówi “W marcu jak w garncu” 🙂 Koniecznie wyjdźcie na spacer.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Wychodząc na podwórko, pamiętaj o samodzielnym wiązaniu butów!

ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY 🙂  Agnieszka Mazurkiewicz

————————————————————————————————————–

PONIEDZIAŁEK 30.03.2020r.

|Temat tygodnia: PRACOWITA WIOSNA

Witajcie! Nadeszła upragniona wiosna!Wszystko budzi się do życia- ptaki, rośliny, drzewa. Słonko jest już nieco wyżej nad ziemią, a dzień dłuższy. Tylko wokół domu, w ogrodzie, w naszych pokojach i szafkach nadal wszystko po staremu- tak jak wszystko zostawiliśmy przed zimą, tak zastygło i czeka na odświeżenie….

Posłuchajcie wiersza Jana Brzechwy „Wiosenne porządki”

Wiosna w kwietniu zbudziła się z rana,

Wyszła wprawdzie troszeczkę zaspana,

Lecz zajrzała we wszystkie zakątki:

-Zaczynamy wiosenne porządki.

Skoczył wietrzyk zamaszyście,

Poodkurzał mchy i liście.

Z bocznych dróżek, z polnych ścieżek.

Powymiatał brudny śnieżek.

Krasnoludki wiadra niosą,

Myją ziemię ranną rosą,

Chmury, płynąc po błękicie,

Urządziły wielkie mycie,

A obłoki wielką szmatką

Polerują słońce gładko,

Aż się dziwią wszystkie dzieci,

Że tak w niebie ładnie świeci.

Bocian w górę poszybował,

Tęczę barwnie wymalował,

A żurawie i skowronki

Posypały kwieciem łąki,

Posypały klomby, grządki,

I skończyły się porządki.

Co zarządziła wiosna? Kto brał udział w wiosennych porządkach?Jakie czynności wykonywały poszczególne postacie? Dlaczego wszyscy dookoła robią wiosenne porządki? Czy Wy w domach też robicie wiosenne porządki? Na czym one polegają? Czego potrzebujemy do zrobienia porządków?

Pokaż dziecku różne przybory służące do prac porządkowych w domu i ogrodzie. np.wiaderko, ściereczki, szczotki, szufelka, miotła,odkurzacz, mop, grabie, łopata, taczka itp.

Wytłumacz do czego służą. Policz razem z dzieckiem narzędzia. Przeliczcie razem ile macie np.par grabi? Ile znaleźliście np.wiaderek, a ile np.ściereczek? Czego było najwięcej? A czego było najmniej? A może czegoś brakowało? Czego było po równo?

Świetnie Wam poszło! Porozmawiaj z maluchem w jaki sposób czystość otoczenia wpływa na nasze zdrowie? Dlaczego należy dbać o higienę otoczenia? Co kryje się w brudzie? Komu przyjemniej mieszka się w uporządkowanym i czystym mieszkaniu? A komu mieszka się lepiej w brudnym i nieuporządkowanym miejscu?

Jako pomoc w tej jakże na czasie rozmowie pomoże Wam piosenka „Wiosenne porządki”, którą możecie słuchać, nucić i śpiewać podczas porządkowania domu i ogrodu przy użyciu wcześniej poznanych i przeliczanych sprzętów.

                                                                                   Udanych porządków! 🙂

                                                                                       Joanna Sikora

 

ROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ

1.Ciepło-zimno
Wybierz niewielką zabawkę dziecka i ukryj ją w pokoju lub w mieszkaniu. Zachęć dziecko do odszukania zabawki – mów „ciepło”, gdy dziecko się zbliża do miejsca ukrycia przedmiotu lub „zimno”, jeśli się od niego oddala. W drugiej części zabawy możesz zaproponować zamianę ról – tym razem dziecko ma schować zabawkę i naprowadzać Cię na nią słowami „ciepło” lub „zimno”.

2. Wielkoludy i krasnoludki
Dziecko udaje krasnoludka – maszeruje w przysiadzie trzymając się za kostki. Po chwili zamienia się w wielkoluda – chodzi na szeroko rozstawionych nogach, z rękami rozłożonymi na boki.

3.Robimy porządki
Zaproś dziecko do robienia wiosennych porządków w domu. Wyznacz zadania: wytarcie kurzu w różnych miejscach, wyczyszczenie zabawek, poukładanie książek na pólkach, posprzątanie swojego biurka itp.

ZABAWY  NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

1. Sadzenie roślinek
Wychodząc dzisiaj na podwórko możemy zabawić się w małego ogrodnika, który zasadzi cebulki kwiatowe albo warzywa. Następnie możemy nalać wody do konewki i podlać nasze roślinki.
2. Kształty chmur
Przyglądamy się dokładnie chmurom i prosimy, żeby dziecko  powiedziało, jaki mają kolor, kształt, jaką wielkość, czy się poruszają, czy stoją w miejscu, co przypominają lub do czego podobny jest ich kształt.

CZYNNOŚCI HIGIENICZNE – Pamiętam o myciu ząbków!

ŻYCZĘ MIŁEJ ZABAWY 🙂  Agnieszka Mazurkiewicz

 

REVISION – powtórzenie !

Hello Children!

Dziś czeka nas mała powtóreczka tego, co udało nam się wspólnie (ze mną i rodzicami) nauczyć w tym miesiącu. Pamiętajcie to tylko moja propozycja 🙂

Zatem przypominacie sobie jakie słówka się nauczyliśmy? W marcu skupiliśmy się na wiejskich zwierzątkach (Farm animals) i słownictwie związanych z obecną porą roku – Spring (wiosna).

Poznane słownictwo:

1) Farm animals:

– duck – kaczka,
– pig – świnka,
– cat – kot,
– dog – pies,
– horse – koń,
– cow- krowa.

2) Spring vocabulary:

– sun – słońce,
– bird– ptak,
– flowers – kwiatki,
– nest – gniazdo,
– stork – bocian,
– rainbow – tęcza,
– umbrella – parasol.

Na pewno pamiętacie jak bawiliśmy się przy piosenkach związanych z tematyką zwierząt:

– „Old McDonald had a farm” → https://www.youtube.com/watch?v=_6HzoUcx3eo

– „The Animals on the farm” → https://www.youtube.com/watch?v=zXEq-QO3xTg

– „Who took the cookie?” (Farm Animals version) → https://www.youtube.com/watch?v=Vu0-98fgnRo

Poproście rodziców, aby włączyli Wam te piosenki i wspólnie z nimi pobawcie się przy nich. Hmmm..a może znacie jeszcze inne fajne piosenki nawiązujące do tej tematyki? 🙂

Spróbujcie poszukać w swoich zabawkach w/w zwierzątek i zabawcie się wspólnie z rodzicami bądź rodzeństwem w zabawę:
* What’s this? Polega ona na tym, że rodzic, rodzeństwo podaje nazwę zwierzątka i przedstawia figurkę bądź obrazek, jeśli nie macie w domku. Zadaje pytanie np. Is it a dog? Is it a cat? Odpowiedzi: No it isn’t. / Yes it is. Młodsze dzieci mogą odpowiadać tylko Yes/ No.

Gdybyście mieli jeszcze siłę spróbujcie narysować zwierzątko, które najbardziej lubicie 🙂 Pamiętajcie, że zanim zaczniecie rysować i kolorować pomyślcie czy wiecie jak te zwierzątko nazywa się po angielsku (?) 🙂

Do dzieła! 🙂 Bye, Bye / A.G.

—————————————————————————————————————————–

27.03.2020r

Dzień Dobry ! O czym będą dzisiejsze zajęcia? Zgadnij! Posłuchaj piosenki z poniższego linku.

Tak! Oczywiście! Dziś będziemy bawić się z literą  “C”!

Spróbuj jeszcze raz odsłuchać piosenki, następnie spróbuj przypomnieć sobie jak najwięcej słów w których usłyszałeś/aś głoskę “C” -na początku,w środku i na końcu słowa.

Świetnie!

Otwórz Tropiciele Karty 3. 16 . Przyjrzyj się  jak wygląda  litera ‘C”. Następnie ułóż z klocków, koralików , patyczków itp. taki sam kształt, jakby rogalika:). Potem spróbuj wykonać powyższe ćwiczenie w KP16, oraz Tropiciele Piszę i Liczę s.50

Razem z dorosłym zasadź do ziemi w ogrodzie lub w donicy różne cebulki kwiatowe lub cebulę jadalną,( używaną w kuchni) włóż do pojemnika z niewielka ilością wody. Obserwuj przez kilka dni, co się będzie działo!

Posłuchaj jeszcze kilka razy piosenki o literce “C”, spróbuj zaśpiewać:) Zatańcz delikatnie w rytm piosenki! Postaraj się dzisiaj być CICHY i CIEKAWY wszystkiego jak literka “C”.

Dobrej zabawy!       J. Sikora

 

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ

1.Zabawa ruchowa
Na rozgrzewkę zapraszamy do wspólnej zabawy wszystkich domowników. Ustawiamy się w pociąg i ruszamy:

https://www.youtube.com/watch?v=2P5wxbo5jdM&t=69s

2.Zabawa oddechowa „Wąchamy wiosenne kwiaty”
Dziecko nabiera powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszcza je buzią, mówiąc aaaaaach ( zachwyca się urokiem wiosennego kwiatka). Czynność powtarzamy kilka razy.

3.Zabawa „Ciuciubabka”
Dziecko ma zawiązane oczy. Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty, zabawki itp. Dziecko za pomocą dotyku musi odgadnąć, co to za rzecz.

ZABAWA NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Wychodząc dzisiaj na podwórko, możecie pobawić się w poszukiwaczy skarbów. Przygotujcie mapę, a następnie przekażcie dziecku. Dajcie mu czas na odnalezienie drogocennego skarbu (może to być pudełko z łakociami lub niewielka zabawka). Oczywiście wcześniej ukryjmy skarb w bezpiecznym miejscu. Miłej zabawy 🙂

CZYNNOŚCI HIGIENICZNE   Pamiętaj! Kiedy myjemy rączki!

ŻYCZĘ MIŁEGO DNIA 🙂 Agnieszka Mazurkiewicz

 

Zabawy z angielskim 🙂

Z racji tego, że już wiosna, a troszkę zajęć nam uciekło.. spróbujmy w wolnej chwili nauczyć się słówek związanych z tą porą roku. Uwaga, niektóre z nich to dla Was tylko powtórzenie:
– sun – słońce,
– bird– ptak,
– flowers – kwiatki,
– nest – gniazdo,
– stork – bocian,
– rainbow – tęcza,
– umbrella – parasol.

Jeśli Wam się uda wyszukujcie ich w pobliżu, w gazetach, na dworze, bądź też spróbujcie narysować te słówka i utrwalać ich powtarzanie w języku angielskim. Dodatkowo możecie również skorzystać ze strony, którą już Wam podawałam https://easyenglishland.wordpress.com/2020/03/24/spring-darmowe-materialy-do-pobrania-dla-najmlodszych-samodzielna-praca-w-domu/?fbclid=IwAR3lNW7WEd8VKElfYG8P5dcd5CXFo0VjqSptiat6UBmbhnBPNkijH5ZV94Q , gdzie znajdują się darmowe materiały do pobrania, piosenki do posłuchania.

Przypomnijcie sobie też kolory na podstawie piosenki o tęczy „The Rainbow Colors Song” → link https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc 🙂

Miłej zabawy! / A.G.

—————————————————————————————–

Temat tygodnia: Wszystko rośnie

Czwartek, 26 marca

  1. Przeczytaj wiersz Anny Łady-Grodzickiej pt. “Wiosenne kwiaty”

 

Już kwiaty zakwitają

W lasach, ogrodach i na łąkach

– mówią o tym , że nadszedł

czas wiosny i słonka.

 

Przyszły do nas kwiaty w gości

W swej wiosennej szacie

Popatrzcie  uważnie , może je poznacie?

 

Pierwszy to przebiśnieg biały.

Drugi-to stokrotka, kwiatek bardzo mały

Trzeci jest jak złota łąka,

To kaczeniec cały w pąkach

Czwarty to krokus fioletowy,

Piąty to tulipan purpurowy,

I szósty- to żonkil w żółtym kolorze,

Ten ostatni słoneczny  kwiatek

Do wazonu włożę.

 

Porozmawiaj z dzieckiem : Jakie nazwy wiosennych kwiatów usłyszało w wierszu?Czy pamięta ich nazwy? Czy pamięta kolejność w jakiej się pojawiały? Który był pierwszy, drugi itd.

Jeżeli masz taką możliwość pokaż dziecku w ogrodzie wiosenne kwiaty, jeżeli nie skorzystaj z dostępnych Ci źródeł informacji- książek, obrazów lub filmów np.:

youtube.com/watch?v=Wjo_Q10TmY

2. Otwórz Tropiciele Karty 3. Wykonaj kartę nr 17 obustronnie.

3.Wykonaj prostą pracę plastyczną  z Wycinanki nr 30  lub przy użyciu                   dostępnych     w  domu materiałów plastycznych skorzystaj z propozycji wykonania na stronie:

youtube.com/watch?v=FSnoGwMkRw

Pamiętajcie ! Przez zabawę do serca dziecka! Zachęcam do gromadzenia Waszych prac, możecie też pochwalić się nimi  przysyłając zdjęcia i filmiki na mój adres mailowy asiasikora16@gmail.com.

Pozdrawiam!

Joanna Sikora

 

 

Witam wszystkie dzieci z grupy „Pszczółki”
Przesyłam Wam propozycje zabaw na dzisiejszy dzień
Autor: Agnieszka Mazurkiewicz
Telefon kontaktowy: 608 422 079

1. Zabawa ruchowa „Kwiaty rosną, kwiaty więdną”
Dziecko swobodnie chodzi. Na hasło „Kwiaty rosną” dziecko staje jak najwyżej na palcach i wyciąga ręce do słońca. Na hasło „Kwiaty więdną” dziecko kuca i chowa głowę w ramionach. Polecenia powtarzamy kilka razy.

2. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz?”
Jeśli wypowiedziane zdanie jest prawdziwe dziecko  klaszcze  w ręce mówiąc „tak, tak, tak”. Jeśli nie jest zgodne z prawdą dziecko tupie w podłogę, mówiąc trzy razy „nie, nie, nie”.
– Teraz jest pora roku, którą nazywamy jesień.
-Teraz jest pora roku, którą nazywamy wiosna.
– Pszczoły zbierają nektar z kwiatów i robią z nich lizaki.
– Wiosną na łące dzieci lepią bałwana.
– Miesiąc, który mamy teraz, to marzec.
-Zwiastunami wiosny są śnieg i  spadające liście.
– Na wiosnę przylatują bociany z ciepłych krajów.
-Są trzy pory roku.
-Wiosną niedźwiedzie zapadają w sen zimowy.
-Krokusy, przebiśniegi i pierwiosnki to pierwsze wiosenne kwiaty.

3. „Mały kucharz” ‒ zachęć dziecko do pomocy podczas przygotowywania posiłku – smarowania chleba masłem za pomocą bezpiecznego noża (plastikowego, bez ostrych krawędzi), obierania ugotowanych warzyw lub jajek, krojenia ich na kawałki. Starsze dzieci mogą pomóc przy obieraniu surowych warzyw za pomocą obieraczki.

Życzę Wam miłego dnia 🙂

Pamiętajcie o wyjściu na spacer i odpowiednim ubiorze.