PIĄTEK  – 16.04.2021

 PROPOZYCJE ZABAW
Tańce w kole
Przygotuj dowolną skoczną piosenkę. Poproś dziecko, aby poruszało się po okręgu w rytm piosenki – najpierw maszerując, następnie podskakując naprzemiennie na jednej i drugiej nodze, unosząc ramiona i klaszcząc nad głową, skacząc krokiem dostawnym (bokiem). Dopilnuj, aby dziecko poruszało się w rytm muzyki.
Wiosenny deszczyk – Ćwiczenia palców dłoni.
Stukamy paluszkami o podłogę: szybko, wolno, cicho, głośno. Wszystko zależy od tego jaki pada deszczyk. Próbujemy go nazwać.
Posegregujemy klocki według jednej cechy (kolor, wielkość, rodzaj).
Prosimy dziecko, aby posegregowało klocki według określonej cechy, np. wielkości (małe – duże – śred­nie), koloru lub rodzaju. Dziecko porównując, szacuje, których klocków jest mniej, a których więcej. Na koniec tworzy  budowle z klocków wybranego rodzaju.
ZABAWY NA  POWIETRZU
Patyki
małe i duże – poproś dziecko aby znalazło kilka patyków. Gdy je wszystkie rozłoży, niech określa długość patyków używając określeń: długi – dłuższy, krótki – krótszy, taki sam.
– Który patyk jest najdłuższy? – mierzenie patyków – wybór najdłuższego.
– Który patyk jest najkrótszy? Wyszukiwanie patyków, które mają taką samą długość.
Następnie dziecko może ułożyć z patyków dowolne kompozycje, obrazki 🙂
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Usprawnianie u dziecka umiejętności  posługiwania się chusteczką do nosa.   Utrwalenie  zasad poprawnego mycia i wycierania rąk, mycia ząbków 🙂
—————————————————————————————————————————————————————————————–

CZWARTEK –  15.04.2021

 PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ  🙂
Zabawa  Żaba i bocian.
Mówimy: Bocian!,  dziecko wyciąga przed siebie dłonie, naśladuje rękami poruszający się dziób bociana i klekocze. Kiedy mówimy: Żaba!, dziecko szybko przykuca i  próbuje naśladować odgłosy żaby.
Zabawa  Wiosenna powódź.
Krzesełka i  klocki.
Dziecko spaceruje uważnie, omijając rozłożone na podłodze klocki (kałuże).  Na hasło – powódź szybko siada na krześle, unosząc nogi nad podłogę. Zabawę powtarzamy kilka razy.
Zabawa ruchowa wzmacniająca mięśnie warg – Dzioby ptaków.
Dziecko  jest ptakiem, które buduje gniazdo i w  dziobku nosi trawy i patyczki.  Dziecko otrzymuje małą  karteczkę, którą trzyma między zaciśniętymi wargami.  Ptaszek fruwa, na sygnał–  zatrzymuje się. Zabawę powtarzamy kilka razy. Ta zabawa wspaniale ćwiczy  tor oddechowy, ponieważ dziecko, zaciskając karteczkę wargami, jest zmuszone do oddychania nosem.
ZABAWY NA POWIETRZU
Uważne obserwowanie przyrody. Nasłuchiwanie ptaków.
SAMOOBSŁUGA   – pomagam  sprzątać naczynia po posiłku 🙂
———————————————————————————————————————————————————————————————

ŚRODA  –  14.04.2021

 PROPOZYCJE ZABAW
Naśladujemy głosy i ruchy  ptaków.
Rodzic naśladuje głosy i ruchy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko  powtarza za nim. Zamiana ról.  Bawimy się razem 🙂
Zabawa w kolor zielony.
Rozmieszczamy w pokoju różne przedmioty w kolorze zielonym. Dziecko skacze po pokoju. Na sygnał  musi dotknąć jakiegoś zielonego przedmiotu, opowiedzieć o nim.
Zabawa ruchowa Przylot bocianów.
Dziecko biega po pokoju i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecącego bociana. Na hasło Gniazdo – ląduje, składa skrzydła blisko ciała, i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekoce z radości.
ZABAWY NA POWIETRZU
Rozmowy o pogodzie. Nasłuchujemy głosów ptaków, wypatrujemy ich.  Bawimy się w ptaszki.
SAMOOBSŁUGA  Pamiętam o myciu rączek, samodzielnie i z apetytem zjadam posiłki 🙂
————————————————————————————————————————-

WTOREK – 13.04.2021

 PROPOZYCJE  ZABAW  🙂
Przeprawa przez rzekę
Spodoba się zarówno przedszkolakom, jak i starszym dzieciom. Na podłodze-rzece ustawiamy „kamienie”: poduszki, kartki papieru, duże drewniane klocki itp. Zadaniem jest przeprawa przez rzekę bez dotknięcia stopą „wody”.
Przyklejanka
 Udajemy, że nasza ręka przykleja się do wszystkiego. To może być stolik, ściana, nasze udo, głowa dziecka itd. Wszystko zależy od naszej wyobraźni. Zadanie Malucha polega na oderwaniu ręki od tego miejsca. Musi to jednak robić stopniowo, zaczynając od jednego palca. Jak uwolni ostatni, nasza ręka szybko przykleja się w inne miejsce.
ZABAWY NA POWIETRZU
Bawimy się w ulubione zabawy pamiętając o bezpieczeństwie 🙂
SAMOOBSŁUGA
Sami zakładamy papcie i buciki.
————————————————————————————————————————–

PONIEDZIAŁE – 12.04.2021

 PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Zabawa naśladowcza „Praca ogrodnika”
– dziecko chodzi lub biega po dywanie, na hasło
– łopata – naśladuje kopanie
– grabie – naśladuje grabienie
– konewka – naśladuje podlewanie
„Pieski pilnują ogrodu”
– dziecko chodzi na czworakach
– siada rozgląda się, szczeka
– pije wodę
„Ziemia i słońce” – dziecko biega po dywanie
– na hasło ziemia – przykuca, dotyka podłogi
– na hasło słońce – stoi, wyciąga ręce w górę
ZABAWY NA POWIETRZU
Obserwowanie zmian w otoczeniu. Pomoc przy pracach w ogrodzie.
Zabawa z piłką, skakanką .
SAMOOBSŁUGA
Zwrócenie uwagi na właściwy ubiór. Podczas ubierania się  przypominamy o  kolejność zakładania ubrań i wspólnie z dzieckiem rozmawiamy na temat ubioru na cebulkę.
————————————————————————————————————————–

PIĄTEK  –  9.04.2021

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Wyrabianie ciasta
Dziecko siedzi na krzesełku na bosaka, a przed nim na podłodze leży chusta lub poduszka. Rodzic prosi dziecko, żeby wyobraziło sobie, że chusta to ciasto i za pomocą bosych stóp ugniata je, wałkuje itp.
Łapiemy kolory
Dziecko swobodnie chodzi po pokoju. Możemy włączyć muzykę. Rodzic głośno podaje nazwę jakiegoś koloru, np. zielony. Wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w pomieszczeniu i dotknąć rzeczy w tym kolorze.
Zabawa z wykorzystaniem zmysłu dotyku Czarodziejskie pudełko.
Potrzebne będą figurki zwierząt żyjących na wsi. Dziecko ogląda  zwierzątka, dotyka ich i je nazywa. Następnie R. umieszcza je w czarodziej­skim pudełku. Zadanie dziecka polega na rozpoznaniu zwierzęcia za pomocą dotyku, podaniu jego nazwy i naśladowaniu odgłosu, jaki ono wydaje.
Zabawa ortofoniczna Mów jak ja.
Rodzic wypowiada głoski w wymyślony przez siebie sposób (np.: wolno, wolno, szybko, szybko), a dziecko powtarza za nim w ten sam sposób.
ZABAWY NA  POWIETRZU
Wychodząc dzisiaj na spacer możesz poprosić dziecko, żeby policzyło kamyki na ścieżce, pierwsze pączki na gałązkach drzew i krzewów. Zapytaj, które drzewo jest najwyższe, które ma najgrubszy pień, które ma najwięcej konarów, ile drzew lub krzewów znajduje się na lewo od ciebie, ile na prawo. W ten sposób wykorzystacie spacer do edukacji matematycznej.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Przypominamy dziecku o kulturalnym zachowaniu przy stole, prosimy o pomoc w nakrywaniu do posiłku i sprzątaniu po sobie 🙂
————————————————————————————————————————–

CZWARTEK – 8.04.2021

PROPOZYCJE  ZABAW  NA  DZIŚ 🙂
Zabawa  z elementem rzutu – Zwierzęta na wsi.
Potrzebna będzie piłka. Rodzic podaje nazwę zwierzęcia i rzuca piłkę do dziec­ka. Jeśli dziecko usłyszy nazwę zwierzęcia mieszkającego na wsi, musi złapać piłkę. Jeśli R. poda na­zwę zwierzęcia żyjącego w zoo, dziecko nie powinno łapać piłki. Jeśli złapie piłkę wykonuje zadanie ruchowe wskazane przez R.
Zabawa z elementem równowagi – Ogonek  kogutka
Potrzebna będzie szarfa ( tasiemka lub pasek)
Dziecko mocuje z tyłu, za paskiem lub za koszulką ogon. Podskakując obunóż, kogut ucieka a rodzic usiłuje wyrwać piórko z ogona – szarfę. Będzie wesoło jeśli zamienicie się rolami 🙂
Ćwiczenia słuchowe Jakie to zwierzę?
Rodzic wypowiada nazwy zwierząt sylabami, a dziecko podaje pełną nazwę (np. ku-ra – kura, kro-wa – krowa).
ZABAWY NA  POWIETRZU
Rzucanie piłeczki –
ta zabawa polega na rzucaniu do siebie (zatem w parze) piłeczki. Przy każdym rzucie, w którym uda się złapać piłkę i nie spadnie na ziemię, para oddala się od siebie troszeczkę. Zabawa się kończy, kiedy piłka wyląduje na ziemi.
Gol  – jeśli nie mamy bramki, wyznaczamy miejsce. Rodzic stoi w bramce, dziecko strzela gole raz prawą, raz lewą nogą. Można zamienić się rolami, dziecko samo może ćwiczyć nóżki strzelając gole
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Wychodząc na powietrze dziecko w miarę możliwości samo się ubiera, na cebulkę. Wracając odwiesza kurteczkę, ustawia buciki i samo zakłada papcie. Nie zapominamy o dokładnym umyciu rączek – mydełkiem !!
————————————————————————————————————————-

ŚRODA  – 7.04.2021

 PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ 🙂
Zabawa bieżna Koniki.
Dziecko naśladuje ruchem konika, jednocześnie kląskając językiem. Konik szybko biega po łące, powo­li wspina się pod górkę i szybko zbiega z górki.
Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Potrzebne lusterko dla dziecka. Rodzic demonstruje prawidłowe wykonanie ćwiczeń, powtarzając je kil­kakrotnie.
Jedziemy na wieś – dziecko naśladuje samochód jadący na wieś.
Konik – dziecko naśladuje kląskanie konika:
Krowa – dziecko naśladuje ruchy żucia, poruszając dynamicznie żuchwą.
Kot oblizuje się po wypiciu mleka – dziecko przesuwa językiem po górnej i po dolnej wardze, przy szeroko otwartej buzi.
Pies gonił kota i bardzo się zmęczył – dziecko wysuwa język na brodę i dyszy.
Świnka – dziecko wysuwa wargi mocno do przodu, naśladuje ryjek świnki.
Myszka bawi się w chowanego – dziecko wypycha policzki czubkiem języka od wewnętrznej strony: raz z jednej, raz z drugiej strony.
Miotła – dziecko naśladuje gospodarza zamiatającego podwórko, przesuwając język od jednego do drugiego kącika ust, przy szeroko otwartych wargach.
Zabawa ruchowa  Zwierzątka w gospodarstwie
Dziecko biega lub podskakuje w tempie wyklaskiwanym przez rodzica. Podczas przerwy zatrzymuje się i naśladuje zwierzątko, które wypowie R. (np.: krowę, owcę, kozę lub konia).
ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Zabawy z WIATREM z wykorzystaniem bibułek lub chustki.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Przypominamy dziecku o stosowaniu form grzecznościowych.

Miłej zabawy 🙂
————————————————————————————————————————–

WTOREK – 6.04.2021

 PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ
Ćwiczenia oddechowe.
Dziecko dmucha przez słomkę do przezroczystej butelki. Stara się znaleźć odpowiedź
na pytanie: Czy butelka jest pusta? Rodzic  wyjaśnia dziecku, że w środku butelki
znajduje się niewidoczne dla nas powietrze.
We dwoje raźniej
Zabawa w parze. Rozkładamy na podłodze duże klocki. Następnie wiążemy sobie i dziecku nogi używając skakanki, tak żebyśmy mogli wspólnymi siłami wykonać slalom wśród klocków i wrócić na swoje miejsce.
MASAŻYK   Lewa-prawa
Posmaruję prawą nogę, żeby poszła w długą drogę (masujemy nóżkę),
nakremuję lewą nogę, bo na jednej iść nie mogę (masujemy drugą nóżkę).
Twoją małą, prawą nóżkę wnet położę na poduszkę (kładziemy nóżkę na bok),
a dla twojej lewej nóżki mam masażyk na paluszki.
Pomasuję ci paluszki u twej małej, lewej nóżki (masujemy paluszki dziecka).
Prawa nóżka też je ma. Kto je pomasuje? Ja! (zmieniamy nóżkę)
ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Spacer, zabawa w ogrodzie. Rozmowa o  dostrzeżonych zmianach w otoczeniu.
Zabawy z piłką.
CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Wdrażanie dziecka do samodzielnego posługiwania się chusteczką do nosa.

DOBREJ  ZABAWY  🙂

———————————————————————————————————————————————