ŚRODA, 17.06.2020r.

Temat dnia: Tęcza po deszczu.

Witajcie Kochani 🙂 Dziś kolejny..przyjemniejszy, na pewno bardziej kolorowy temat. Wiecie o czym? Z niecierpliwością wypatrujemy jej na niebie po każdym letnim deszczu, bo przecież na jej końcu czeka garnek pełen złota. Tak chodzi o tęczę. To jeden z tych znaków natury, który daje dzieciom i dorosłym wiele radości. Jak powstaje? Dlaczego tak rzadko można ją zobaczyć i pojawia się zaledwie na kilka minut? Jak myślicie?

Obejrzyjcie krótki filmik o tym jak powstaje tęcza: https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0 Zachęcam do skorzystania z propozycji doświadczenia, kiedy będzie pogoda – zabierz wąż i spróbuj zrobić swoją tęczę – dla ochłody i dla frajdy 🙂

Następnie posłuchajcie wiersza Agnieszki Karcz „Kraina tęczy” i odpowiedzcie na poniższe pytania:

Gdy na niebie słońce świeci,
Ziemia moknie w ciepłym deszczu.
To pojawia się nad światem
Droga do krainy tęczy.

Wielki pas wstęg kolorowych,
Które w kształcie są półkola.
Jeden koniec się wyłania,
drugi kończy tuż na ziemią.

Barwy widoczne tej drogi są,
Każda ze wstęg ma barwę swą.
Aż w siedmiu kolorach mienią się,
I swoim pięknem dzielą się.

Kolor czerwony to znak gorąca.
Kolor pomarańczowy to cytrusów barwa.
Kolor żółty to słońca promień.
Kolor zielony to traw i lasów barwa.
Kolor niebieski to symbol nieba.
Kolor granatowy to głębia morza.
Kolor fioletowy to lawendy zapach.

Spójrz na niebo i policz sama.

Przykładowe pytania:
– Co musi się stać, żeby powstała tęcza?
– Jakie kolory były wymienione w wierszu? Spróbuj sobie przypomnieć, co one oznaczały? Ile ich było?

Wiem, że lubicie eksperymentować, dlatego też możesz spróbować domowego eksperymentu:
1. Szklankę wody wypełnij w około ¾ wysokości wodą.
2. Do szklanki włóż małe lusterko, umieszczając je tak, aby było pochylone. Z jednej strony powinno opierać się o dno szklanki, a z drugiej o ściankę.
3. Manipuluj szklanką tak, by promienie słońca padały wprost na powierzchnię lustra. Możesz też skierować na nią strumień światła z latarki. Powstającą tęczę zaobserwujesz na suficie! <3

Wykonaj dziś pracę plastyczną pt. „Tęcza”. Potrzebna Ci będzie wata i kolorowe kartki 🙂

Czekam na Twoją tęczę! Kolorowego dnia, A.G. 😉

 

PROPOZYCJE ZABAW NA DZIŚ

Zestaw ćwiczeń w siadzie  – nogi ugięte w kolanach, ręce podparte o podłogę z tyłu.

  • Dziecko chwyta stopami woreczek, wykonuje kołyskę (kładzie się na plecach i zarzuca nogi z woreczkiem za głowę) – przenosi woreczek za głowę. W leżeniu na plecach, chwyta worecz­ek rękami, wykonuje skłon i zostawia woreczek przed stopami.
  • Dziecko, z woreczkiem włożonym między stopy, lekko uniesione nad podłogą, kręci się w koło, lekko odpychając się rękami od podłogi.
  • Dziecko, z woreczkiem włożonym między stopy, nogami uniesionymi nad podłogą, podrzuca stopa­mi woreczek do góry i próbuje go złapać w ręce.
  • Dziecko kładzie woreczek na brzuch, unosi go i stara się, aby woreczek nie spadł – stopy ma oparte na podłodze, nogi ugięte w kolanach, ręce wyprostowane z tyłu, dłonie oparte o podłogę.
  • Dziecko chwyta ręcznik palcami stóp i unosi nad podłogę, następnie opiera pięty o podłogę, a palcami roluje ręcznik od brzegu.

Zabawa kulinarna Sałatka owocowa.
Owoce, np.: banany, winogrona, kiwi, plastikowe noże, tacki, talerzyki, miseczki, deski, salaterka.
Dziecko, po umyciu rąk, siada przy stole. Wspólnie z rodzicem na deseczkach kroją owoce. Potem wrzucają je do salaterki i  mieszają.
Wspólne jedzenie samodzielnie wykonanego posiłku. Smacznego 🙂

ZABAWY NA  POWIETRZU
Spacer – utrwalanie bezpiecznego sposobu przechodzenia przez jezdnię. Byłoby dobrze, gdyby podczas spaceru dziecko przeszło przez jezdnię w miejscu z pasami, z sygnaliza­cją świetlną i bez pasów i bez sygnalizacji świetlnej. Nazywanie przejeżdżających pojazdów.

CZYNNOŚCI SAMOOBSŁUGOWE
Usprawnianie umiejętności korzystania z toalety – rozbieranie się i ubieranie w łazience. Spuszczanie wody w sedesie po każdorazowym załatwieniu się i mycie rączek.

MIŁEGO  DNIA   – M. P.  🙂