Dzień dobry Kochani!

Czy wiecie, co to je wynalazek?.Czy wynalazki są potrzebne?

Wynalazek – nowatorskie, oryginalne rozwiązanie problemu technicznego. wynalazek najczęściej przybiera postać nowego urządzenia lub jego elementu, dzięki którym możliwe jest wykonanie jakiejś czynności w sposób sprawniejszy, bezpieczniejszy, wydajniejszy, tańszy lub lepszy.

  1. Zobaczcie teraz film, 10 wynalazków, które zmieniły świat , czy wszystkie były dobre? https://www.youtube.com/watch?v=OtacV0yVIog&t=40s
  2. „Co pomaga nam w codziennym życiu?” – burza mózgów. Co pomaga nam w codziennym życiu? Dziecko wymienia różne urządzenia: sprzęty kuchenne (np. lodówka, mikser, piekarnik), łazienkowe (pralka, suszarka), biurowe (drukarka, komputer) itd. Do czego służą te urządzenia?
  3. Poproś żeby przeczytała wierszyk „Wynalazca„- Krzysztof Gruszczyński

    Byłbym wynalazcą- myśli mały Bronek-

    Cóż, kiedy już wszystko jest wynalezione…

    Wszystko już istnieje na świecie, niestety:

    samochód, samolot, a nawet rakiety…

    Cokolwiek mi tylko przychodzi do głowy;

    telefon, telegraf, mózg elektronowy,

    huty, elektrownie, statki i koleje,

    radar, telewizja- wszystko już istnieje.

    Gdybym się urodził, wcześniej o stulecie…

    Wielu jeszcze rzeczy, nie było na świecie…

    Wynalazłbym pewnie, skuwkę do ołówka

    albo moim dziełem byłaby żarówka…

    Zostać wynalazcą wielka to przyjemność!

    Cóż, kiedy żarówkę zrobił ktoś przede mną.

    Nie martw się, mój Bronku, lecz się ucz wytrwale!

    A może w przyszłości zdołasz coś wynaleźć…                                                     

  4.  Po przeczytaniu wiersza wymień wynalazki. Do czego wykorzystywane są wynalezione przedmioty?.

  5. Posłuchajcie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=9hPjDzkchnA

  6. Zastanów się „Co było pierwsze” – obejrzyj ilustracje urządzeń i spróbuje je nazwać.telefon z tarczą.jpg, telefon z tarczą  komórka.jpg, komórka Prototyp-telefonu-elektrycznego-Bella.jpg, Prototyp-telefonu-elektrycznego-Bella

polski-telefon-stacjonarny-.jpg, polski-telefon-stacjonarny-         panasonic_telefon.jpg, panasonic_telefon      w budce.jpg, w budce

radio analogowe.jpg, radio analogowe  radio cyfrowe.jpg, radio cyfrowe

 

plazmowy.jpg, plazmowy  kineskopowy.jpg, kineskopowy

7. Praca z książką. Karty pracy nr 3, str. 34; Liczenie str. 51

8. „Telefon z kubeczków”– zabawa badawcza.

Pomoce: 2 kubeczki i sznurek, nożyczki, plastelina

Spójrzcie jeszcze raz na ilustracje, na których widoczne są różne rodzaje telefonów. Proszę przypomnijcie, który z nich został wynaleziony jako pierwszy.

Ten pierwszy telefon, wynaleziony przez Aleksandra Bella, wykorzystuje drgania powstające na drucie łączącym mikrofony i słuchawki. Dlatego aparat wygląda jakby składał się z dwóch części.

Spróbujcie sami zrobić takie urządzenie, które pozwoli przesyłać drgania fal dźwiękowych.  Co należy zrobić po kolei? Oto instrukcja:

  1. Bierzemy dwa plastikowe kubeczki, sznurek i kawałek plasteliny;
  2. W dnie kubeczków robimy nożyczkami po jednym otworze;
  3. Przewlekamy sznurek przez dna obu kubeczków i połączymy je ze sobą;
  4. Na końcach sznurka zawiązujemy supełki;
  5. Umacniamy sznurek plasteliną tak, by nie wypadał z kubka. 

Najlepiej przygotować 2 pary połączonych kubeczków. Gdy telefony są gotowe, spróbujcie ze sobą porozmawiać (nadawać i odbierać komunikaty). Jedną parę połączonych kubeczków przykładamy do uszu, drugą do ust. Sznurki, łączące kubeczki, powinny być naprężone.

Możecie zobaczyć na filmiku, jak to wykonać

https://www.youtube.com/watch?v=XNfoiy5Te5Q

8. Dodatkowe pytania na utrwalenie tematu:

W jaki sposób można się porozumieć z kimś, kto jest daleko od nas?

Co to jest SMS?

– krótka wiadomość tekstowa wysyłana lub odbierana przez telefon komórkowy;

– usługa umożliwiająca wysyłanie i odbiór takiej wiadomości

Co to jest MMS?

– MMS umożliwia przesłanie wiadomości zawierających tekst, grafikę, zdjęcia, dźwięk oraz wideo pomiędzy telefonami z funkcjonalnością MMS w sposób automatyczny, zapewniając prawie natychmiastowe dostarczanie utworzonej wiadomości z jednego telefonu na inny.

Jak dawniej wyglądał telefon?

Telefon Aleksandra Bella z 1877 r., Science Museum/Forum | Weranda.pl

Po co w dawnych telefonach była tarcza z cyframi?

część telefonu służąca do wybierania numeru telefonu rozmówcy w celu nawiązania połączenia telefonicznego

Czy dawnymi telefonami można było robić zdjęcia?

– nie

Czy za pomocą dawnych telefonów można się było wymieniać SMS-ami?

– nie

Czy dawny telefon można było schować do kieszeni i pójść na spacer?

– nie

W jaki sposób można skonstruować zabawkowy telefon z dwóch kubków i linki?

– opowiedz na podstawie wykonanej pracy

W jaki sposób dźwięk przemieszcza się od jednej do drugiej osoby?

–  kiedy mówimy powstają drgania na drucie łączącym mikrofon i słuchawkę.

Dla chętnych

Zabawa matematyczna „Patyczki”

Proszę dać dziecku jakieś patyczki, wykałaczki, patyczki do uszu. ( ok 8-10 sztuk ). Zadaniem dziecka jest układanie z patyczków figur geometrycznych w odpowiednich miejscach na kartce:                                                                                                        • z prawej strony kartki ułóż trójkąt
• po lewej stronie kartki ułóż kwadrat
• nad kartką ułóz prostokąt
• ułóż dowolna figurę na środku kartki
• z prawej strony kartki ułóż prostkąt, a nad nim kwadrat
• po lewej stronie kartki ułóż trójkąt, a pod nim kwadrat                                                                                                                                                                                                       To już wszystko na dzisiaj. Do jutra. Pozdrawiam Danuta Tomczyk

 PROPOZYCJE ZABAW
Naśladujemy głosy i ruchy  ptaków.
Rodzic naśladuje głosy i ruchy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko  powtarza za nim. Zamiana ról.  Bawimy się razem 🙂
Zabawa w kolor zielony.
Rozmieszczamy w pokoju różne przedmioty w kolorze zielonym. Dziecko skacze po pokoju. Na sygnał  musi dotknąć jakiegoś zielonego przedmiotu, opowiedzieć o nim.
Zabawa ruchowa Przylot bocianów.
Dziecko biega po pokoju i macha szeroko rozpostartymi ramionami, udając lecącego bociana. Na hasło Gniazdo – ląduje, składa skrzydła blisko ciała, i staje na jednej nodze (druga może być ugięta w kolanie), głośno przy tym klekoce z radości.
ZABAWY NA POWIETRZU
Rozmowy o pogodzie. Nasłuchujemy głosów ptaków, wypatrujemy ich.  Bawimy się w ptaszki.
SAMOOBSŁUGA  Pamiętam o myciu rączek, samodzielnie i z apetytem zjadam posiłki 🙂